Home
Teacher Professionalism and Education

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv.

Førsteamanuensis Anne Grete Danielsen har skrevet en artikkel i den nylig utgitte boken "Å bli lærer. Danning og profesjonsutvikling." Bokens redaktører er Ann Elise Rønbeck og Sidsel Germenten og utgitt av Akademika forlag.

Ny bok: Å bli lærer.
Photo:
Akademika forlag

Main content

Artikkelen "Lærerstudenters danning og faglige utvikling gjennom FoU: Rektors perspektiv." undersøker samspillet mellom en lærerutdanningsinstitusjon og utvalgte praksisskoler, særlig med tanke på FoU-samarbeid. Empirien er hentet fra forsøksprosjektet Pilot i Nord ­– de femårige grunnskolelærerutdanningene som inkluderer en masterutdanning ved Universitetet i Tromsø.

 

Synliggjør skoleleders erfaringer

I pilotprosjektet legges det stor vekt på at studentene skal utvikle en forskende tilnærming til skolepraksis, og for å lykkes med dette regnes det som nødvendig med et aktivt FoU-samarbeid mellom det vitenskapelige personalet og lærerutdannerne i praksisskolene. Pilotprosjektet har knyttet til seg seks «universitetsskoler», dvs. partnerskoler som har inngått et særlig forpliktende samarbeid med grunnskolelærerutdanningen.

 

Undersøkelsen synliggjør skoleledernes erfaringer med FoU-samarbeid og universitetsskoleprosjektet mer generelt og er basert på problemstillingen Hvordan ser rektorene på universitetsskoleprosjektet, og hvordan beskriver de sine erfaringer med FoU?