Home
New phds

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
ny doktorgrad

«Det er situasjonen som gjør det vanskelig»

Kari Røykenes disputerer onsdag 23. september 2015 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Testangst hos sykepleierstudenter: “alternativ behandling”».

Main content

I Rammeplan for sykepleie (2008) står det i forskriftens § 4 at «Det skal gjennomføres minst en prøve i medikamentregning. For å bestå prøven må studenten ha levert en feilfri besvarelse». En test med et slikt krav kan defineres som en high-stakes test, dvs. en test som har stor betydning, fordi vesentlige avgjørelser fattes på bakgrunn av testens resultat.

Hensikten med avhandlingen er for det første å kartlegge sykepleierstudenters testangst og selvoppfattelse i matematikk. Den viser at 44,3 prosent av studentene erfarte høy testangst og lav selvoppfattelse innen matematikk seks mnd. før test i medikamentregning fant sted.

For å imøtegå utfordringen høy testangst og lav selvoppfattelse representerte, ble studenter med disse utfordringene invitert til deltakelse i et undervisningsprogram tilpasset denne gruppen. For å få en ytterligere forståelse av denne gruppens forhold til matematikk, ble deres narrative om tidligere erfaringer i matematikk innsamlet og analysert tematisk. Analysen viste at mange erfarte utfordringer i overganger mellom barneskole/ungdomsskole og mellom ungdomsskole/videregående opplæring. Mange elever i klassen og uro samt hyppig skifte av lærer var noen av årsakene til utfordringene. I tillegg opplevdes fagstoffet som vanskeligere.

Deltakerne rapporterte  høyere selvoppfattelse i matematikk etter deltakelse i det tilpassede opplæringsprogrammet,  men  ingen reduksjon i testangst. Sykepleierstudenters tidligere erfaring i matematikkopplæringen er viktige for å forstå deres utfordringer i møte med den avgjørende testen, og derfor viktig i planlegging og gjennomføring av undervisningsprogram i medikamentregning.

Høy testangst bidrar til å svekke den kognitive kapasiteten en har til å tilegne seg kunnskap og det stilles spørsmål om hva som testes ved en high-stakes test i medikamentregning – kunnskap eller testangt? Blir ikke kunnskaper fulgt opp og etterspurt videre i studiet, representerer en slik vurderingsform en  fare for pasientsikkerheten.

 

Personalia:

Kari Røykenes er utdannet sykepleier (1984) og tok mastergrad i pedagogikk ved Norsk Lærerakadmi (2005). Hun har i en årrekke undervist ved Høgskolen Betanien hvor hun i tidsrommet 2010-13 var ansatt som stipendiat. Hun var i tillegg tilknyttet forskergruppen Undervisningprofesjonalitet ved UiB.