Institutt for geovitenskap

Godt liv som emeritus ved Geo

Emeritusordningen - bra både for seniorene og for universitetet.

Institutt for geovitenskap har senioravtale med fem av sine pensjonerte forskere.

En senioravtale lages for 1 år om gangen, og for å få slik avtale forventes søkere å være forskningsmessig  aktive, drive undervisning og/eller ustrakt formidling. Til gjengjeld får man kontorplass og litt driftsmidler.

Og ellers trengs det selvsagt ikke senioravtale for Geo-pensjonister eller andre som kun ønsker å besøke instituttet og få låne gjestekontor i kortere perioder, etc.

Bra for instituttet å ha vitale seniorer ombord, men hvordan fungerer ordningen egentlig for de det gjelder, seniorene selv?

Mangeårig professor ved Geo, Jan Mangerud er en av dem som har vært emeritus noen år, faktisk siden 2005.

Hvordan er det å være emeritus?

- Emeritusordningen er fantastisk for en vitenskaper: Det er jo ikke slik at nysgjerrigheten skrues av om en blir 67 eller 70 år – kanskje heller ikke evnen til å tenke. Men arbeidskapasiteten blir gjerne mindre og helt sikkert etter hvert som årene går. Men det å få lov å fortsette å forske, gjøre nye oppdagelser og løse problemer vi ikke forsto tidligere, er et privilegium.

Hva tenkte du om egen vitenskapelig aktivitet da du gikk av?

- Jeg gikk av da jeg var 67 år nettopp med den hensikt å få mer tid til forskning, ikke minst bearbeide og publisere mye materiale som vi hadde innsamlet. Forskningsmessig ble det derfor ikke den store forskjellen å bli pensjonist, jeg fortsatte i forskningsgruppen sammen med prof. John Inge Svendsen, forsker Øystein Lohne, og deres studenter og post.doc. forskere.

Hva er forskjellen på å være professor og emeritus?

- Det er to store forskjeller på å være emeritus i forhold til fullt yrkesaktiv. Det første er at jeg er mye friere med arbeidstiden, nå kommer jeg gjerne 09.30, mens jeg som yngre oftest kom 07.00. Det andre er at en har mindre ansvar og plikter, og derved også mindre forstyrrelser i arbeidsdagen. Jeg er helt ute av administrasjon på instituttet og gir ikke fast undervisning, men er med og veileder hovedfags og dr. studenter.

Er det bare seniorene selv som har nytte av ordningen?

- Når jeg nå har skrytt av fordelene med å få være emeritus så er jeg frimodig nok til å si at også Universitetet er heldig som får beholde en høyt kvalifisert arbeidskraft nesten gratis. En emeritus får vanligvis ikke lønn, men en arbeidsplass koster jo noe. Jeg har vært heldig å få beholde en 20 % stilling på Bjerknessenteret inntil nå. Det har jeg vært svært glad for. Siden 2005 har jeg sammen med norske og utenlandske kolleger publisert 39 vitenskapelige og bortimot 20 populærvitenskapelige artikler. Jeg har holdt et par foredrag pr år i internasjonale vitenskapelige møter og her i Bergen har jeg holdt en rekke foredrag i senioruniversiteter og andre foreninger.

Fornøyd med ordningen på instituttet?

Ja, når det gjelder ordningen på inst, så er jeg veldig fornøyd, ikke minst at jeg mottar et lite driftsbudsjett.