Institutt for informasjons- og medievitenskap
UiB i Medieklyngen

Her pitcher bransjen ideer til UiB-studentene

– Vi er tettere på "real life" her, sier masterstudent Kristin Mjelde på medie- og interaksjonsdesign. Hun og vennene får drahjelp fra medie-og teknologiselskapene på MCB til å utvikle masterprosjektene sine.

Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB
Blir det ny teknologi som kan avsløre falske nyheter blir det kanskje ny digital værtjeneste? Masterstudentene Katarina Kroken, Ingvild Hagen og Kristin Mjelde fra medie- og interaksjonsdesign diskuterer ideer til masteroppgave med Håvard Tveit fra softwareselskapet Everviz som holder til i Media City Bergen.
Kurt Gjerde

Hvordan kan en utvikle teknologi som kan spore «fake news»? Hvordan kan nye digitale værtjenester se ut? Kan vi bruke kunstig intelligens i strømmetjenester på en god måte? Hva er nye måter å bruke digitale kart på i historiefortelling? Hvordan kan vi utnytte medieteknologi for å utvikle sakte-TV-konsept?

Dette kan bli noen av de nye masteroppgavene på Medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen. På tirsdag stilte bransjefolk fra Media City Bergen for å pitche ideer til masteroppgaver som bransjen kan ha bruk for og som studentene kan utarbeide i samarbeid med selskapene i medieklyngen.

Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB

Lisa Marie Solheim og Stine Olsen Helland, masterstudenter i medie- og interaksjonsdesign diskuterer ideer med Steinar Søreide fra Mjoll.

Kurt Gjerde

- Dette er virkelig en spennende mulighet for oss til å komme i kontakt med og samarbeide med studentene, sier Frode Drønen fra TV 2 Digital.

- Det er veldig bra å ha mulighet til å samarbeide med bransjen. Vi er mye tettere på «real life» her, sier masterstudent Kristin Mjelde.

I Media City Bergen kan nemlig masterstudenter samarbeide med selskaper som TV 2 Digital, NRK, Vimond, NRK, Bergens Tidene, Mjoll og Everviz. Studentene og selskapene diskuterer ideer for å finne felles interesser med mål om samarbeid om masteroppgaven.

Medie- og interaksjonsdesign pitch til masteroppgave MCB

Frode Haugland Pedersen fra Bergens Tidene og Schibsted hadde flere ideer om hva som kunne bli masteroppgaver for studentene på medie- og interaksjonsdesign i Bergen.

Kurt Gjerde

Det er viktig at studentene jobber med autentiske prosjekter, som ligner på situasjonen i arbeidslivet.

Kristine Jørgensen, professor

Frode Drønen, Chief Technology Officer, TV 2 Digital.

Prosjektleder Thomas Hellum fra NRK pitcher ideer til masteroppgave for studenter på medie- og interaksjonsdesign ved Universitetet i Bergen.

Kurt Gjerde

- Masterstudentene er «MCB natives». De har «vokst opp» her og forstår hvordan samarbeidet skjer i MCB. Det er en perfekt match for å koble industri og forsking, sier Kristine Jørgensen, professor og leder for Masterprogrammet i medie- og interaksjonsdesign.

UiB tilbyr seks studier i medieklyngen med tett bransjesamarbeid - inkludert teknologi- og innovasjons-programmene bachelor og master i medie- og interaksjonsdesign, i tillegg til PhD i medieteknologi og innovasjon.

Hellum fra NRK

I Media City Bergen er mediestudentene fra Universitetet i Bergen tett på bransjen gjennom hele studieløpet. Frode Drønen fra TV2 er en av dem som pitcher ideer til mastergrad for studentene i medie- og interaksjonsdesign.