Det medisinske fakultet
FAKTA | KORONA-VIRUS | PANDEMI

10 kjappe om koronaviruset

Korona-viruset (SARS-CoV-2) og sykdommen Covid-19 ble karakterisert som en pandemi (verdensomfattende epidemi) av Verdens helseorganisasjon (WHO) 11. mars. Hvordan kan vi unngå å bli korona-smittet? Vi har spurt UiBs virusekspert professor Rebecca Cox.

Koronavirus (coronavirus/COVID19)
Korona-viruset SARS-CoV-2 har kommet til Norge. Mange frykter korona-sykdommen Covid-19, som har tatt tusenvis av liv.
creativeneko/Shutterstock/NTB Scanpix

1. Hva er korona-virus (coronavirus)?

– Koronavirus er en stor famile av virus med fire humanvirus som forårsaker mild forkjølelse i alle aldersgrupper. Viruset ser ut som en krone, derav navnet. Familien inkluderer også virus fra dyr som kan smitte mennesker i en prosess som heter zoonose. Denne formen for smitte har gitt alvorlige lungebetennelse og død, som det nye viruset koronaviruset (SARS-CoV-2) i Wuhan- og Hubei-regionen i Kina. Tidligere har vi sett det samme med virusene SARS (Severe Acute Respiratory Virus (SARS) og MERS (Middle East Respiratory Syndrom Coronovarus Virus). Sykdommen COVID-19 startet i Wuhan, Hubei-regionen i Kina, men det finnes lokal spredning særlig i Sør-Korea, Iran og i Italia for tiden. I tillegg ser vi isolerte tilfeller hvor personer har blitt smittet i utlandet og tatt det med til sitt hjemland, inkludert Norge.

2. Hvordan smitter korona-virus?

– Opprinnelig smittet det nye koronaviruset mellom dyr til mennesker. Nå smitter det mellom mennesker via nysing og hosting, men også ved kontakt med virusbefengte overflater.

3. Hva er symptomene?

– Vanlige symptomer er luftveissymptomer med feber, trøtthet, hoste og svært rask eller anstrengt pust. Alvorlige symptomer kan være lungebetennelse, alvorlig akutt luftveissyndrom, nyresvikt og dødfall.

4. Hva bør man være oppmerksom på dersom man frykter man er smittet?

– Det er en akutt infeksjon med vanlige forkjølelsessymptomer. Hvis man har hatt kontakt med noen som kan være smittet, spesielt fra Italia eller Hubei-regionen, bør man kontakte helsevesenet og be om råd hvis man mistenker smitte og spesielt hvis man får rask eller anstrengt pust. Mange helsearbeidere har blitt infisert.

5. Hvilke forholdsregler bør man ta om man er på reise eller skal reise til et av landene hvor viruset er påvist?

– Unngå nærkontakt med syke personer som har feber og luftveissymptomer, som can være smittet av COVID-19. Vask hendene ofte med såpe og vann eller alkoholsbasert håndinfeksjon. God hoste- og nesehygiene er også viktig, ved å dekke munn og nese med papirlommetørklær eller albukroken. Kast lommetørkleet og vask hendene etterpå. Unngå nærkontakt med syke personer som har feber og luftveissymptomer. Unngå nærkontakt med dyr og markeder som selger dyr og ferskvarer. Det er viktig at kjøtt og egg er tilstrekkelig kokt eller stekt og følg god mathygiene.

6. Hvem dør av det nye korona-viruset?

– Cirka 14 prosent av infeksjonene er alvorlige, hvorav 5 prosent er kritiske. Rundt 2,3 prosent av tilfellene er døde på grunn av lungebetennelse i Hubei. Halvparten av disse er pasienter i kritisk tilstand på grunn av alder eller ynderliggende sykdommer. Dødeligheten er vesentlig lavere i resten av verden med cirka 0,3 prosent. Alvorlig sykdom er forbundet med underliggende sykdommer, og spesielt diabetes, lungesykdom og andre kroniske sykdommer, og i Hubei cirka 4 proent av helsearbeiderne som ble smittet.

7.  Korona-viruset smitter mellom personer i Norge. Hva nå ?

–  Cirka 86 prosent av tilfellene fører til milde luftveisinfeksjoner. Viruset er kun farlig dersom det smitter lett mellom personer i Norge.

8. Hva er definisjonen på en pandemi?

– En pandemi er en stor verdenomspennende epidemi, hvor en smittsom sykdom sprer seg i flere verdendeler

9. Er det vanlig at et virus fører til en pandemi?

– Hverken SARS eller MERS utviklet seg til en pandemi, men vi har sett at situasjonen forandrer seg rask og WHO har nylig erklært Covid -19 til å være en pandemi. Det betyr at viruset smitter lett fra person til person, over regioner i hele verden. Den 11. mars ble Covid-19 erklært som en pandemi.

Infeksjonene er bekreftet i flere land i Asia, USA, Midtøsten og Europa.

10. Bør man unngå å reise til landene hvor smitten er blitt påvist?

– Det finnes ingen medisiner eller vaksiner mot det nye koronaviruset. Man bør derfor vurdere å la være reise til regioner med pågående smitte med mindre det er nødvendlig. Situasjonen forandrer seg raskt. Man bør man følge Verdens helseorganisasjons (WHO) reiseråd og Utenriksdepartementets (UD) reiseråd.

Se ellers rådene fra Folkehelseinstituttet.

Sjekk spredning av koronaviruset i verden her.