Det medisinske fakultet

– Skaper begeistring og håp over hele landet

– Dette er en gledens dag! sa Britt Inger Skaanes fra Norges Parkinsonforbund på åpningen av landets første senter for forskning på Parkinsons sykdom.

Neste
Fra venstre til høyre: Eivind Hanse, ukjent, Britt Inger Skaanes, Charalampos Tzoulis, Anne Marie Haga, Per Bakke
Fra venstre: Administrerende direktør i Helse Bergen, Eivind Hansen, klinikkdirektør Torhild Vedeler, generalsekretær i Norges Parkinsonforbund, Britt Inger Skaanes, senterleder Charalampos Tzoulis, utdelingsansvarlig Anne Marie Haga, KG Jebsen stiftelse, dekan Per Bakke, Det medisinske fakultet.
Anne Marie Haga overrekker KG Jebsen plankett til Tzoulis
Anne Marie Haga fra KG Jebsen Stiftelse overrekker den offisielle KG Jebsen Stiftelsen-plaketten til Tzoulis.
Britt Inger Skaanes
Britt Inger Skaanes fra Norges Parkinsonforbund kaller dette en gledens dag.
Per Bakke
Dekan Per Bakke mener at senteret er et bevis på hva man kan få til når man samarbeider godt på tvers.
Folk sitter på rekke
Flere var møtt opp for å få med seg den offisielle åpningen av Norges første senter for forskning på Parkinsons.
Bandet Trojka spiller
Bandet Trojka, med et medlem som også jobber i Tzoulis forskergruppe, spilte musikk på åpningen.
Presentasjon av prosjekt
Det var satt av tid til å få innblikk i forskningen som er gjort til nå. Blant annet fikk man høre om forskningen til Christian Dölle.
Tzoulis takker
Tzoulis hadde mange å takke, blant annet pasientene for deres støtte og tålmodighet.
Eivind Senneset

I mars ble det klart at professor Charalampos Tzoulis  ved Klinisk institutt 1 og Parkinsonmiljøet ved UiB og Helse Bergen ble tildelt midler fra KG Jebsen stiftelsen til opprettelsen av et forskningssenter på Parkinsons sykdom.

Senteret, som bærer navnet DECODE PD, hadde sin offisielle åpning fredag 30. september på Eitri medisinske inkubator. Til stede var blant annet representanter både fra Det medisinske fakultet, UiB, Helse Bergen, Norges Parkinsonforbund og KG Jebsen-stiftelsen selv.

– Senteretableringen innebærer at vi får finansiering og støtte til å bidra i kampen mot Parkinsons sykdom. Vår visjon er å levere mer presis diagnostisering og nye behandlinger som kan bremse sykdomsutviklingen, sier Tzoulis.

Parkinson er en såkalt heterogen sykdom, det vil si at den består av mange undergrupper. De vil alle trenge ulike behandlingstilnærminger. Senterets hovedoppgave er å forsøke å identifisere disse undergruppene, og å finne ulike måter å behandle dem på. Behandlingene vil testes ut på pasienter som blant annet er tilknyttet senteret NeuroSysMed, som åpnet for noen år siden.

Håpet: En kur mot Parkinsons sykdom

Verden over har om lag 10 millioner mennesker Parkinsons, et tall som vil doble seg de neste årene. Samtidig er det en sykdom det per dags dato ikke finnes noen kur for:

– Vi kommer til å levere nye behandlinger, lover Tzoulis.

Dette gleder spesielt generalsekretær i Norges Parkinsons forbund, Britt Inger Skaanes, som var til stede ved åpningen:

– Vi har stor tro på at denne etableringen av Norges første forskningssenter for Parkinson skal få stor betydning! Vi vet at forskning tar tid, men håper at det skal utrettes mirakler her, sier Skaanes og uttrykker glede over tildelingen og engasjementet og dedikasjonen fra forskerne.

– Vi setter pris på deres dyktighet, nysgjerrighet og pågangsmot. Det er tydelig at de har samme drøm som oss: En kur mot Parkinsons! sier hun.

Befester Vestlandet som landets Parkinsonshovedstad

Dekan Per Bakke ved Det medisinske fakultet la i sin gratulasjonstale vekt på det gode samarbeide mellom Helse Bergen og forskningsgruppene på instituttene i arbeidet med dette senteret:

– Dere er rollemodeller for andre for å vise hva man kan oppnå når man samarbeider på tvers!

Også administrerende direktør ved Helse Bergen, Eivind Hansen, trakk fram synergieffektene:

– Jeg gleder over det tette samarbeidet også med brukerne, det vil si pasienter og pårørende som rammes av Parkinsons. Vi har noe å lære av pasientene, understreker Hansen.

Det er det sjuende KG Jebsen senteret i Bergen, og det andre ved UiB for medisinsk forskning. Senteret bidrar til å befeste Vestlandet som nasjonalt et tyngdepunkt nasjonalt i Parkinsonsforskningen.

– Jeg vil rette en stor takk til KG Jebsen senteret for muligheten og vertsinstitusjonene for det gode samarbeidet. Takk til pasientene, som står i midten av det dette – for både støtte og tålmodighet. Vi ser fram til å sette i gang! avslutter Tzoulis.

Les hele programmet for åpningen her: https://www.uib.no/en/parkinsonsdisease/156367/kg-jebsen-center-parkinsons-disease-opening-ceremony (kun engelsk)