Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

– Veldig stas at juryen likte boken min

Historiker Svein Atle Skålevåg ble nominert til årets Bragepris. Det hadde han aldri trodd skulle skje.

Historiker Svein Atle Skålevåg
– Det hadde aldri ramlet meg inn at jeg skulle bli nominert, sier Skålevåg.
Joakim Dahl Haaland

– Det hadde aldri ramlet meg inn at jeg skulle bli nominert. Jeg kjenner selvfølgelig til Brageprisen, men kan ikke si at jeg har hatt et veldig aktivt forhold til den, forteller Skålevåg, som er førsteamanuensis i historie ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap (AHKR).

Derfor kom det som en stor overraskelse da Bragepris-juryen annonserte at hans bok Utilregnelighet. En historie om rett og medisin var en av fire nominerte i den høythengende sakprosa-kategorien.

– Jeg synes det var veldig stas at juryen likte boken min, sier Skålevåg, men er likevel beskjeden på egne vegne:

– Når det er sagt, så tror jeg ikke av den grunn at jeg har skrevet en av de fire beste bøkene i Norge i år. Men jeg syns det er hyggelig at boken finner frem til noen interesserte lesere.

Hett tema

Boken er en gjennomgang av utilregnelighetens historie i norsk strafferett. Dette er et tema som blant annet ble brennhett under 22. juli-rettssaken. For Skålevag var emnet en naturlig videreføring av hans langvarige forskningsinteresse for norsk psykiatrihistorie.

– Jeg har forsket på psykiatriens historie i mange år, så lenge at det er vanskelig å si hva som først tiltrakk seg oppmerksomheten. Men jeg synes emnet gir en veldig fruktbar inngang til mange historisk interessante spørsmål som blant annet har å gjøre med vitenskapens rolle i det moderne samfunnet og med hvordan vi forstår hva det er å være menneske, utbroderer førsteamanuensen.

Vil takke kollegaer

Nå som boken hans både er blitt prisnominert og har fått svært gode anmeldelser, skulle man tro det var inspirasjon nok til å legge den til enhver leseliste, men vi ga likevel forfatteren en ekstra sjanse til å selge inn verket sitt til potensielle lesere.

– Man kan lese den om man er interessert i strafferett og psykiatri i dag. Boken gir ikke noe konkret forslag til hvordan utilregnelighetsproblemet i strafferetten bør løses, men jeg tror den kan gi en bedre forståelse for hvorfor det er et vanskelig spørsmål. Den gir dessuten et innblikk i endringer i både juridisk og medisinsk tenkning gjennom historien, forklarer Skålevåg.

OPPDATERING: Brageprisen ble delt ut på Dansens hus i Oslo den 23. november, og det var Åsne Seierstad med boken To søstre som stakk av med seieren i sakprosa-kategorien.

Skålevåg var likevel takknemlig for nominasjonen, og ønsket å takke gode kollegaer for støtte.

– I denne sammenhengen vil jeg takke medlemmene i forskergruppen Helse, velferd og vitenskap ved AHKR, som utgjør mitt nærmeste fagfellesskap.