Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

– Etterlater seg en viktig arv

Professor Anders Bjørkelo går av med pensjon. Det ble behørig markert.

Prodekan ved HF, Einar Thomassen (t.v.), overrekker Anders Bjørkelo en bukett med blomster.
Joakim Dahl Haaland

Det var et velfylt Knut Fægris hus som fredag 27. januar takket av Anders Bjørkelo. Den anerkjente historieprofessoren går nå av for aldersgrensen.

– Anders etterlater seg en svært viktig og betydningsfull faglig arv, som det er viktig at ivaretas og bygges videre på, sa prodekan ved Det humanistiske fakultet, Einar Thomassen, i sin tale.

Thomassen trakk spesielt frem Bjørkelos innsats for å bygge opp Midtøsten-satsingen ved UiB, og hans arbeid med og i Sudan. Dette var to elementer ved den nyslåtte pensjonistens karriere som gikk igjen i alle talernes budskap denne solfylte fredagen på Høyden.

Stolt

– Som instituttleder er jeg veldig stolt av Midtøsten-miljøet vi har her, og der har du vært en helt sentral figur, fortsatte Jan Heiret i samme i spor, og la til:

– Jeg håper både at vi kan videreføre det arbeidet du har gjort, og at du ikke vil bli en fremmed for oss, men fortsette å stikke innom.

Bjørkelo kom til Universitetet i Bergen og det som den gang het Historisk institutt som stipendiat i 1978. Han ble fast ansatt i 1986. Kollega Knut Vikør, også han professor i historie med Midtøsten som hovedfelt, har kjent Bjørkelo siden midten av 80-tallet.

– Vi delte da kontor, et fint lite hjørne, og jeg husker vi diskuterte mye frem og tilbake om vi ikke skulle skaffe oss et eget brevhode, mimret Vikør, som også takket sin kollega for lang og tro tjeneste, og spesielt for arbeidet hans med å opprette studieprogrammet om Midtøsten.

Vil holde kontakten

Professor Bjørkelo, som nå får emeritus etter tittelen sin, fikk ordet til slutt:

– Først vil jeg takke for mange fine ord, stort sett ufortjente, men la gå, innledet han spøkefullt.

– Instituttet har vært et fantastisk sted å være helt siden stipendiatdagene. Nå som jeg går inn i en uvant og spennende ny tilværelse, ønsker jeg likevel å holde kontakten med AHKR, og vil spesielt følge med på torsdagslunsjene, sa han.

Bjørkelo fortalte så om hvor stolt han er av å ha vært med på å bygge opp SMI (Senter for Midtøsten- og islamske studier), og ikke minst det store forskningsarbeidet UiB etterhvert har gjort, og forsetter å gjøre, i Sudan. Han insisterte likevel beskjedent til slutt:

– Dette er ting jeg er utrolig glad for å ha kunnet jobbe med, men vil på ingen måte ta hele æren, men først og fremst takke gode kolleger.