Institutt for sosialantropologi

Annelin Eriksen og Knut Rio mottar pris for sin forskning i Stillehavet

- Dette betyr utrolig mye. Det er kjekt å bli anerkjent for det arbeidet en har gjort, sier prisvinner Annelin Eriksen.

Prisvinnerne Knut og Annelin
Sosialantropologene og ekteparet Annelin Eriksen og Knut Mikjel Rio er vinnere av Stefi og Lars Fylkesakers stiftelses pris for fremragende forskning for 2017.
Privat

Stefi og Lars Fylkesakers stiftelses pris for fremragende humanistisk og samfunnsvitenskapelige forskning for 2017 går til professorene Annelin Eriksen og Knut Mikjel Rio.

Antropologi som fellesprosjekt

Komiteens begrunnelse er blant annet denne: "Deres empiriske studier i Vanuatu i Melanesia har bidratt til en ny forståelse av religiøs endring, kjønn og politiske konflikter i Stillehavsområdet og har på en original måte revitalisert klassiske analytiske begrep."

- Det er veldig kjekt at vi får prisen sammen. Antropologien for oss har alltid vært et fellesprosjekt. Vi skiller ikke så mye mellom jobb og privat, og middagssamtalene dreier seg like ofte om fag som om andre ting.

Fakta om prisen

28. februar ble det vedtatt i styret i Det Norske Videnskaps-Akademi at årets pris skulle gå til sosialantropologene Annelin Eriksen og Knut Mikjel Rio ved Universitetet i Bergen.

Det Norske Videnskaps-Akademi har forvaltningsansvaret for prisen, og i komiteen sitter medlemmer fra Norge, Sverige og Danmark. Prisen består av et diplom og 250 000 kroner. Prisen deles ut på årsmøtet i Det Norske Videnskaps-Akademi onsdag 3. mai 2017.

Institutt for sosialantropologi gratulerer Annelin Eriksen og Knut Mikjel Rio så mye med den velfortjente prisen!