Institutt for sosialantropologi
antropologiblogg

Glimt fra feltarbeid i Johannesburg

Hvordan kan vi skape bedre byer for fremidens utfordringer? Hvem og hva er det som avgjør hvordan vi forestiller oss, utvikler og lever i urbane områder? Følg ph.d.-kandidat Oda Eiken Maraires feltarbeid i Johannesburg, Sør-Afrika!

Grafitti Johannesburg
"På vei hjem fra skolen stopper de tre jentene opp foran et av veggmaleriene i Maboneng. De står der i kanskje fem minutter, snakker, peker og tar på veggmaleriet. Jeg lurer på hva de snakker om og hvorfor de stoppet akkurat der", skriver Oda i et innlegg på bloggen, oktober 2019.
Oda Eiken Maraire

Blogg fra felt

Ph.d.-kandidat Oda Eiken Maraire inviterer alle i å følge hennes feltarbeid i i Johannesburg, Sør-Afrika. Målgruppen for bloggen er spesielt videregående-elever, men alle interesserte både innenfor og utenfor akademia er velkomne til å følge hennes oppdateringer fra felt.

Bloggen gir innblikk i kvalitativ, antropologisk metode, og hvordan man går frem på et feltarbeid. Oda er spesielt interessert i å utforske hvordan mennesker benytter seg av byen og hvordan byen påvirker mennesker. Hennes forskningsprosjekt tar for seg et middelklassestrøk i Johannes for å utforske disse tematikkene.

Oda blogger hver måned og alle innleggene er skrevet på norsk.

Snapchat

Oda er også på Snapchat! Følgere vil få innsikt i hverdagslivet som forsker og hvordan hun går frem for å gjøre seg kjent i en ny by.

• Følg joodant på Snapchat.

Oda er ph.d.-kandidat på forskningsprogsjektet Urban Enclaving Futures. Gjennom forskning i storbyene Accra, Johannesburg og Maputo vil prosjektet studere enklavedannelse som et globalt kulturelt fenomen av økende betydning og skapende kraft for nye sosiale former.