Arkeologi

Nyhetsarkiv for Arkeologi

«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
Masterstudentene i arkeologi tilbringer tre uker i felt på magiske Hjartøy ytterst i Øygarden. Her leter de etter spor etter menneskelig aktivitet, spor som kan gi oss ny kunnskap om de som levde før oss.
Med selskapet Kulturminnekompetanse AS satsar Stian Suppersberger Hamre og Geir Atle Ersland på innovasjon med utgangspunkt i humanistisk forsking.
Mellomalderbyen Borgund var i fleire hundre år gløymt og gøymd under marka. Eit forskarteam ved UiB analyserer no funn ved staden og skal gjenskape livet i Borgundkaupangen. I denne dokumentaren kan du bli med på reisa.
Kirkeklokker som ringer ustanselig, våte sko og en streng, kristen gud som etter hvert fortrenger de norrøne. Bli med Popviten tilbake til middelalderen i anledning Bergens 950-årsjubileum.
Lær om greske og romerske byer, deres utforming, historie, arkeologi og vår felles europeiske kulturarv. Oppstart 2. april.
Rekrutteringen av unge forskere med middelalderen som fagfelt er godt nytt for forskningsmiljøet ved UiB. Elleve ph.d.-kandidater var nylig samlet for å knytte kontakter på tvers.
I den nyeste episoden av podcasten UiB Popviten får lytterne bli kjent med de aller første menneskene. Ukens gjest er postdoktor Magnus Mathisen Haaland ved Centre for Early Sapiens Behaviour (SapienCE).
Emnet «Forskningsfordjuping etter mastergrad» får Det humanistiske fakultet sin pris for utdanningskvalitet 2018.
Med Roma som studiested kan UiB-studenter fordype seg i det antikke bylivet.
Arkeologer fra UiB har oppdaget verdens eldste tegning i en hule i Sør Afrika. Den abstrakte tegningen viser et rødt kryssmønster laget med en okerfargestift for 73 000 år siden.
Leszek Gardeła on Viking women with weapons and his lifelong love affair with the North
Banebrytende forskning setter menneskets historie i et nytt perspektiv. Oppsiktsvekkende arkeologiske funn avslører tydelige tegn på at moderne levesett fant sted for over 300 000 år siden.
UiB researcher Karen van Niekerk's road to (a Centre of) excellence.
Ramona Harrison was born in Austria, educated in the US and is employed in Norway. But her academic heart belongs to Iceland.
Studentene får erfaringer fra arbeidslivet mens arbeidsgiverne får bedre kjennskap til studentenes kvalifikasjoner.
Thomas H. McGovern har gjort feltarbeid over store deler av verden. I september besøker professoren i zooarkeologi UiB.
I over 50 år har Ezra Zubrow forsket. På mennesker, hvor de bor, hvorfor de flytter på seg og klimaet de lever i.

Sider