Institutt for geovitenskap

- Ingenting å tape på å reise på utveksling

- Dersom du tenker på å reise, men ikke er helt sikker, hadde jeg reist. Du har ingenting å tape og man sitter igjen med mange gode opplevelser og minner som varer for livet. Det er bare til å hoppe i det! Dette er rådet fra Anna M. Ellingsæther som har tilbragt et semester ved University of Southampton.

Bilde av dame ved Stonehenge i UK (Steiner)
Ann M. Ellingsæther ved Stonehenge i UK
Kaia Nepstad

Hva var grunnen til at du valgte å reise på utveksling? Hvorfor valgte du University of Southampton?

Jeg valgte å reise på utveksling for å oppleve noe nytt og muligheten til å bo i et annet land. Grunnen til at jeg valgte University of Southampton var at jeg ønsket å bo i et land som var engelsktalende. Institutt for geovitenskap har en egen Erasmus-avtale med University of Southampton, og anbefalte utveksling til dette universitetet.

Hvordan opplevde du det faglige tilbudet ved lærestedet?

- Nivået på det faglige tilbudet var bra. Det var mange fag å velge mellom, og foreleserne var dyktige. På den annen side har utvekslingsstudenter oppstart én dag senere enn de lokale studentene. Dette medførte at det ikke var like mange fag å velge mellom fordi flere av fagene jeg ønsket å følge var allerede fullt opp. I tillegg ble fagene som innebar ekskursjon vanskelig å ta ettersom ekskursjonen var lagt til sommerferien. Men fagene jeg hadde var jeg fornøyd med. Jeg hadde fag både på National Oceanography Center, Southampton (NOCS), og på Highfield Campus, som var på hovedcampus. Foreleserne ved NOCS var veldig dyktige, og det var et høyt nivå blant elevene. Selve bygget lå helt nede på havnen, hvor forskningsbåtene til fakultetet lå til kai rett utenfor. Dette var veldig praktisk med tanke på å gjøre eksperimenter i sjøen relatert til pensum. Det var også utrolig fin utsikt over sjøen fra kantinen.

Hvordan var det å bo i Southampton?

Southampton var en kjekk by å bo i. Universitetet var delt opp i flere fakultet som var spredt rundt i byen. Hovedcampus lå et stykke fra byen, og NOCS var nede ved havnen. Det var imidlertid lett å komme seg frem og tilbake fra de ulike fakultetene da det gikk buss mellom de forskjellige fakultetene og gjennom byen. Det tok en halvtimes tid å reise mellom de to. Jeg bodde i et område som het Portswood, hvor jeg og noen venninner leide et hus sammen. Portswood ligger omtrent midt mellom de to fakultetene jeg holdt til og det var gåavstand til hovedcampus.

Southampton ligger sør i England. London og flere andre fine steder som Oxford, Isle of Wight, Winchester, Salisbury, Bournemouth og Stonehenge er bare en liten busstur unna. Alle disse stedene passer ypperlig for en dagstur eller en helgetur, noe som gjør det lett å ta turen hit.

Hva var det beste med å være på utveksling?

Det beste med å være på utveksling er å oppleve hvordan det er å bo i et annet land, hvordan kulturen er, og å møte nye mennesker.

Var det noe du opplevde som utfordrende som utvekslingsstudent ved University of Southampton?

Stort sett gikk det meste veldig fint. Jeg var på forhånd blitt forberedt på at studiet ved University of Southampton var mer krevende enn det vi var vandt med i Norge. Den største utfordringen var likevel kanskje måten semesteret er lagt opp på – det er annerledes enn det vi er vandt med fra Universitetet i Bergen. Blant annet var det ikke mye tid fra undervisningen og obligatoriske innleveringer var ferdig til eksamensperioden begynte. I tillegg var det litt utfordrende at eksamensdatoene ikke var fastsatt da vi valgte fag. Dette gjorde at man gjerne endte opp med å ha alle eksamener i løpet av en uke, hvor man gjerne hadde en eksamen på ettermiddagen og en ny eksamen igjen på morgenen den påfølgende dagen.

Hvilket råd vil du gi til andre studenter som tenker på å reise på utveksling?

Mitt råd til studenter som skal reise på utveksling i vårsemesteret til Southampton er å ha fikset en plass å bo før du reiser. På det private leiemarkedet kan det være vanskelig å finne bolig ettersom de fleste leieobjektene for studenter leies ut fra juli til juli. Riktignok er det er gode muligheter til å leie en hybel gjennom skolen, men tilbudet jeg fikk var ikke det jeg ønsket, derfor valgte jeg å finne noe da jeg ankom Southampton. Ellers vil jeg bare si at dersom du tenker på å reise, men ikke er helt sikker, hadde jeg reist. Du har ingenting å tape, man sitter igjen med mange gode opplevelser og minner som varer for livet. Det er bare å hoppe i det.