Det humanistiske fakultet

Retningslinjer for evaluering og bedømmelse av forskere som har fått tildelt stipend fra Bergens forskningsstiftelse (BFS)

Vedtatt i fakultetsstyret 06.09.2011.

Ifølge prosjektavtalens pkt. 10 er fakultetet når prosjektavslutning nærmer seg, forpliktet til

• å foreta en internasjonal, faglig evaluering av prosjektet samt evaluering av prosjektledelsen
  • å foreta bedømmelse av om prosjektleder innehar professorkompetanse for eventuell kalling til stilling som professor ved UiB etter endt prosjektperiode

Begge oppgaver skal så snart som mulig utføres av én sakkyndig komité, supplert med et administrativt medlem som kan bedømme de økonomiske, samt forsknings- og personaladministrative aspektene ved prosjektet.

Evaluering av prosjektet og prosjektledelsen
Prosjektleder skriver en selvevaluering med utgangspunkt i følgende punkter:

• Utvikling av forskningsstrategier og gjennomføring av planer, herunder initiering av forskningsprosjekter og innhenting av ekstern finansiering
  • Evne til å skape/utvikle et kreativt, produktivt forskningsmiljø og et godt arbeidsmiljø i forskergruppa
  • Samarbeid andre, relevante forskningsgrupper og forskningsmiljøer utenfor Universitetet i Bergen
  • Samarbeid med institutt- og fakultetsnivå
  • Prosjektstyring, herunder økonomistyring og budsjettering
  • Håndtering av avvik og konflikter
  • Prosjektrapportering og publiseringsstrategi

De skal i tillegg legges fram en rapport på maksimalt ti sider som gjør greie for den faglige aktiviteten i gruppa i prosjektperioden og de faglige resultatene. En liste over publikasjoner fra prosjektet, samt innlegg på konferanser o.l. skal vedlegges rapporten.

Den sakkyndige komiteen evaluerer prosjektet og prosjektledelsen med utgangspunkt i prosjektleders selvevaluering og rapport, samt et besøk i Bergen der komiteen får anledning til å intervjue prosjektleder og prosjektmedarbeiderne, samt institutt- og fakultetsledelse.

Bedømmelse av professorkompetanse
Bedømmelse av professorkompetanse skal i utgangspunktet baseres på Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, Veiledning for bedømming av søkere til professorater og professoropprykk vedtatt av Nasjonalt fakultetsmøte for humanistiske fag, sist endret 19.12.2013 og Veiledende retningslinjer for søknad og vurdering av søknad om personlig opprykk til professor etter kompetanse (UHR).

Komiteens arbeid
Komiteen skal bestå av minst 3 personer, hvorav komiteens leder skal være professor med hovedstilling ved et norsk universitet. De to øvrige medlemmer skal ha professorkompetanse og skal hentes fra internasjonale fagmiljø. Fakultetet, ved dekanen på fakultetsstyrets fullmakt, oppnevner komiteens medlemmer i samarbeid med instituttleder ved det instituttet BFS-stipendiaten er knyttet til. For å evaluere prosjektgjennomføringen og prosjektledelsen, utvides komiteen med en administrativ representant med kompetanse på forsknings- og personalledelse.

Under vurderingen av prosjektleders undervisningskompetanse skal det tas hensyn til at hun eller han under prosjektperioden ikke har hatt ordinær undervisningsplikt.

Komiteens innstilling skal så sant mulig ferdigstilles senest 30 dager før prosjektavtalens sluttdato.

Komiteens arbeid begrenses til evaluering av prosjektet og vurdering av prosjektleders faglige kompetanse. For prøveforelesning og intervju oppnevnes det en lokal komité etter vanlige regler.