Institutt for informatikk

Utdanning i datasikkerhet: "Kan du hacke facebooken min?"

Datasikkerhet er en ettertraktet utdanning. To studenter svarer på spørsmål om å studere datasikkerhet.

Datasikkerhet | Informatikk på UiB

Produsent:
Institutt for informatikk

Du må ikke ha de standard "datanerdinteressene" – du blir inkludert uansett hvem du er.

Det er stadig større behov etter folk som har studert datasikkerhet. Dette er studieretningen hvor du lærer å utvikle, implementere og analysere IT-basert infrastruktur som er robust mot både tilfeldige feil og målrettede angrep.

Men hvordan er det å studere datasikkerhet? I videoen forteller Christian og Erik Vetle, en bachelor- og en masterstudent, om hvordan det er å ta denne studieretningen.

Jobb

Det er stor mangel på spesialister innen IT-sikkerhet, og en utdanning i datasikkerhet gjør deg svært attraktiv på arbeidsmarkedet. Datasikkerhet er nødvendig i alle bransjer, og de som har denne bachelorgraden jobber

• i store og små bedrifter
  • på statlege arbeidsplassar, både militære og sivile