Styre og ledelse

Nyhetsarkiv for Styre og ledelse

Fra lørdag 12. februar klokken 10, er de aller fleste koronatiltakene fjernet.
Universitetet i Bergen vil så raskt som mulig legge til rette for en normal hverdag for studenter og ansatte. Rektor Margareth Hagen er særlig glad for at meteren skrotes.
Bergen kommune satte 435 vaksiner på Studentsenteret onsdag 26. januar. Neste uke blir det nye muligheter for å få vaksine på campus.
Onsdag 26. januar fra klokken 9.30 til 15.00 er Bergen kommunes vaksinegruppe på Studentsenteret og tilbyr koronavaksinering til alle studenter og ansatte ved Universitetet i Bergen.
Regjeringen åpner opp for fysisk undervisning, og ønsker at alle studenter skal ha deler av undervisningen sin på campus.  - Jeg er veldig glad for muligheten vi nå får til å kunne åpne for fysisk undervisning og økt tilstedeværelse på campus, sier rektor Margareth Hagen. Her følger utfyllende informasjon om hvordan UiB håndterer lettelser i tiltak.
UiB starter semesteret med åpen campus, men mye digital undervisning grunnet koronasituasjonen. I dette nettmøtet forklarer UiB-ledelsen hvilke planer som legges for resten av semesteret.
Bergen kommune snur og vil likevel ikke vurdere alle nye smittetilfeller som omikronsmitte, med de karantenekravene det ville medført.
– Det er ulovlig og helt uakseptabelt å møte opp til eksamen om du har symptomer, sier prorektor Pinar Heggernes.
Slik kan du som er ansatt eller student bidra til å ivareta godt smittevern på campus.
- Budsjettet som ble lagt fram i dag er et overraskende dårlig budsjett for forsknings- og utdanningssektoren og for UiB, sier Margareth Hagen, rektor ved Universitetet i Bergen.
Partene i statsoppgjøret er enige om årets lønnsoppgjør – over et halvt døgn på overtid. Streiken er dermed avverget, skriver NTB.
I desember skal UiB sin strategiplan fornyast. Fredag får tilsette og studentar høve til å påverke UiB sine val for framtida.
Regjeringen foreslår 80 nye studieplasser til Universitetet i Bergen. - Jeg er glad for de nye studieplassene, men konstaterer at det ikke vil monne i forhold til yngrebølgen, sier rektor Sigmund Grønmo.
Det er nå avklart: Universitetet i Bergen blir av den internasjonale forskersamfunnets ledende avis, Times Higher Education, vurdert som det beste universitetet i Norge.
Universitetet i Bergen (UiB) rangeres som nummer 135 på Times Higher Educations (THE) nye liste over verdens fremste universiteter. - Dette er i verdensklasse, kommenterer THE-redaktør Ann Mroz.
Siden 2005 har Universitetet i Bergen klatret hele 187 plasser på det som tidligere har vært kjent som Times Higher Education-ranking over verdens beste universiteter.
Kjøleproblemer gjorde at de fleste av UiBs datatjenester var nede i helgen.
Onsdag 9 juni er dato for utdeling av Holbergs internasjonale minnepris, Nils Klim-prisen og Holbergprisen i skolen. Tirsdag 8 juni er det stort symposium med Holbergprisvinneren Natalie Zemon Davis og flere internasjonale gjester. I tillegg kommer debatter og foredrag i dagene før og etter utdelingen.

Sider