Hav

Nyhetsarkiv for Hav

– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Smart Ocean-stipendiat Wiktoria Karolina Szapoczka (Institutt for fysikk og teknologi) bidrar til å redde verden med forskningsdrevet innovasjon. Blant annet arbeider hun med å utvikle en ny type pH-sensor til langsiktig miljøovervåkning i havet.
I en ny rapport fra FNs organisasjon for ernæring og landbruk slås det fast at småfisk er en undervurdert kilde til ernæring og kan bidra til å løse utfordringer knyttet til matsikkerhet globalt. Konklusjonen er at verden må spise mer næringsrikt – og da er et av svarene småfisk.
UiB var representert gjennom vår partnerbedrift Aanderaa da Nagaoka University of Technology i Japan presenterte koblinger mellom forskning og næringsliv på et hybrid arrangement. Dette kom i stand som en del av UiBs FN-oppdrag på bærekraftig hav.
«Teaching sustainability at the high sea: the “One Ocean Expedition”» er nå publisert i det anerkjente tidsskriftet Sustainability Science. Artikkelen deler erfaringer fra UiB-sommerkurset «SDG 200 Ocean-Climate-Society» på seilasens første etappe over Stillehavet.
– Det er store hull i vår kunnskap om dyphavet. Mitt vitenskapelige prosjekt skal hjelpe til med å fylle noen av disse kunnskapshullene, sier dyphavsforsker Pedro Ribeiro. Forskningen hans har tilfeldigvis ledet ham midt inn i den betente debatten om gruvedrift på havbunnen.
Foreslå ditt arrangement under Day Zero på SDG Conference Bergen, 7. februar 2024.
Det fjerde kullet av bærekraftspiloter ved UiB er på plass. Bli bedre kjent med Nora, Emma, Kristine og Dina.
Under havbunnen finner man en relativt ukjent biosfære med dyp innvirkning på vårt globale miljø; fra luften vi puster inn, til balansen i det globale karbonbudsjettet. Den nye direktøren for Senter for dyphavsforskning ved UiB, Steffen Leth Jørgensen, forsker for å forstå disse prosessene.
Forskere som deltok i GoNorth 2023-toktet har oppdaget et nytt hydrotermisk felt – et havbunnsområde med varmekilder – i Lenatrauet, en del av en midthavsrygg mellom Svalbard og Grønland.
Ocean Science Bar ble en suksess under One Ocean Week i april. Nå blir det månedlige arrangementer på Statsraaden Bar & Reception.
Judith Thu Ølberg har nylig levert sin masteroppgave om bølgemålinger fra skip. Dataene samlet hun fra seilskipet Statsraad Lehmkuhl, som del av jordomseilingen One Ocean Expedition.
Når sommarferien er på hell og lokalvalet rett rundt hjørnet, er det duka for årets Rosendalsveko. Årets program er fullspekka av spennande diskusjonar om natur og klima.
Offshore Wind 2040 (OW2040) kan bli et flunkende nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) fra og med høsten 2024. Dersom Forskningsrådet innvilger søknaden, vil OW2040 kunne bli en verdensledende hub for utvikling av havvind.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe besøkte Realfagsbygget ved UiB for å lære mer om karbonfangst og -lagring, og studere Norges eneste kjerneprøver fra havvindområdene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord.
– Vi ber om stans i all jakt på mineraler på havbunnen inntil det er forsket mer på konsekvensene av slike inngrep. Norge må ta et internasjonalt initiativ til økt forskning om og forståelse av livet i dyphavet. Først når vi har tilstrekkelig kunnskap kan det vurderes å åpne for gruvedrift, sier biologiprofessor Lise Øvreås på verdens havdag.
Havet trues av klimaendringer, forurensning og overfiske. EU-prosjektet COMFORT anbefaler umiddelbar reduksjon av klimagasser for å begrense irreversible skadeeffekter.

Sider