Det medisinske fakultet
Nyhet | Forskning

Forskergruppe fraråder bruk av steroider til eldre og skrøpelige covid 19-pasienter

En internasjonal forskergruppe mener bruk av steroider ikke bør benyttes i behandling av covid-19 sykdom hos skrøpelige pasienter over 70 år. – Steroider hos denne gruppen kan virke mot sin hensikt, sier forsker Hans Kristian Flaatten ved UiB.

eldre pasient på sykehus
Colourbox

Siden utbruddet av koronapandemien, har Flaatten vært sentral i et internasjonalt forskningsprosjekt (COVIP-studien) som har undersøkt behandlingen av de eldste covid-19 pasientene ved intensivavdelinger i Europa. Forskningen er en del av VIP-prosjektet, som Flaatten startet opp i 2018.

Forskerne ønsket å konsentrere seg om den eldste gruppen av pasienter ettersom disse ofte blir utelatt i andre studier. Men fordi pasienter over 80 år ikke blir prioritert på intensivavdelinger i Europa, måtte forskerne justere aldersgrensen til å gjelde pasienter fra 70 år og oppover.

Et forskernettverk ble aktivert i 28 forskjellige land i Europa i fjor vinter. Data ble samlet inn fra nesten 4000 pasienter fra mars og april 2020, og gjennom hele første og andre bølge av pandemien. Samtlige av pasientene hadde vært innlagt på en intensivavdeling.

Flere døde i andre bølge

Et av hovedfunnene var at overlevelsesraten var dårligere for de eldste i den andre smittebølgen etter at de ble skrevet ut fra intensivbehandling. Ifølge en av delstudiene falt overlevelsen ned mot 40 prosent etter 90 dager.

– Dette var ganske overraskende siden vi da visste mye mer om sykdommen. I første bølge ble det en reduksjon i mortaliteten mot siste del. Så skjedde det en del med disse pasientene i andre bølge, sier Flaatten.

Forskeren peker blant annet på at en del av pasientene fikk mer steroider i et forsøk på å holde dem unna respirator. Ved enkelte avdelinger valgte man også å trappe ned bruken av pustemasker.

–  Noen steder har man kanskje gjort dette for lenge slik at pasientene ble veldig slitne, sier UiB-forskeren.

Flaatten utelukker heller ikke at deltavarianten av koronaviruset kan ha vært en variabel som spilte inn på dødeligheten. Virusvarianten ble etter hvert dominerende utover høsten i fjor.

Mener steroider ikke fungerer på eldre

Det er likevel bruken av steroider blant de eldste pasientene forskerne stiller seg mest kritisk til. Kortikosteroider, eller bare steroider, er betennelsesdempende medikamenter som er vanlige å bruke på intensivavdelinger.

– Covid-19 gir en kraftig inflammasjon hvor hele kroppen reagerer. Behandling med steroider kan i noen tilfeller skyte over mål og gi skader på lunger, hjertet eller lever. Altså alle organene som covid rammer. De eldre har et helt annet immunapparat enn yngre, og hos dem har ikke bruk av steroider vært en innertier, mener Flaatten.

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har anbefalt bruk av steroider i førstelinjebehandlingen av alvorlig og kritisk syke covid-19 pasienter. Årsaken er at slik behandling har vist betydelig reduksjon i dødeligheten.

I medisinske fagkretser er det likevel ulike meninger rundt den generelle bruken av steroider i intensivbehandling.

Flaaten og hans forskergruppe mener systematisk steroidbehandling blant eldre og skrøpelige pasienter som får intensivbehandling har lite for seg.

– Å forandre denne trenden (at alle får steroider), er en stor skute å snu. Men vi må peke på de funnene vi har. Vi er bekymret for at mange ikke vet om dette, og at man fortsetter å gi steroider til eldre, sier Flaatten.

Uetisk å utelukke

Forskernettverket til Flaatten jobber for tiden videre med å undersøke forskjeller hos de eldste og kritisk syke covid 19-pasientene.

Den erfarne UiB-forskeren mener det ville vært galt å utelate forskning på denne pasientgruppen.

– Å ikke undersøke en gruppe vi vet det går dårlig med, ville være uetisk av oss som forskere. Vi har fått mye god tilbakemelding på at vi har fokusert på en gruppe som har vært glemt, sier Flaatten.

Klikk på lenkene under for å lese de tre hovedartiklene fra COVIP-studien:

The impact of frailty on survival in elderly intensive care patients with COVID‑19: the COVIP study

Steroid use in elderly critically ill COVID-19 patients

Differences in mortality in critically ill elderly patients during the second COVID-19 surge in Europe