Det medisinske fakultet
Nyhet | Forskning

Halvparten av fastlegepasienter sliter med søvnen

Pasienter som besøker fastlegen er mer plaget av søvnproblemer enn andre, viser en ny studie fra UiB. – Viser at søvn er noe fastlegen bør fokusere mer på, sier artikkelforfatteren, Sunniva Torsvik.

Kvinne ligger i sengen og får ikke sove
Opp imot femti prosent av fastlegepasientene kan ha diagnosene kronisk insomi, mot rundt ti prosent av den generelle befolkningen. Søvnmangel er koblet til mange fysiske og psykiske lidelser.
Colourbox

Søvn er viktig for helsen vår:

– Søvnlidelsen insomni ser man forekommer sammen med flere psykiske og somatiske sykdommer, som for eksempel depresjon, angst, kroniske smerter, diabetes og kols, sier medisinstudent Sunniva Torsvik.

Det var noe av bakgrunnen for at hun i sin hovedoppgave i medisin ved Universitetet i Bergen ønsket å se nærmere på hvordan det står til med søvnen hos de som går til fastlegen. Hovedoppgaveprosjektet resulterte i en artikkel som er blitt publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Family Practice.

I alt oppga nesten 50 prosent av pasientene at de hadde insomni og kroniske søvnproblemer med varighet over tre måneder. Nesten 18 prosent av pasientene sa de brukte reseptbelagte søvnmedisiner. Til sammenligning viser studier at om lag 10 prosent av den generelle befolkningen har insomni

Fastlegene undervurderer søvnproblemene

Dataene i studien var blitt samlet inn av medisinstudenter ved UiB i praksis ute på fastlegekontorene rundt om i landet. I løpet av 2020 samlet i alt 114 studenter inn data fra over 1800 tilfeldige pasienter. Pasientene ble både spurt om de hadde søvnproblemer, hvor lenge de hadde hatt det, og om de brukte sovemedisiner på resept.

Studien er en oppfølgingsstudie av en lignende studie med data innsamlet i 2014. Den studien viste også at kronisk insomni var utbredt blant pasienter som besøker fastlegen sin, og refererte til andre studier som så at søvnproblemer var noe fastlegene gjerne undervurderte:

– Vi håper at vi med denne studien blant annet kan være med på å skape en slags bevissthet hos fastlegene om at insomni er vanlig, og at det er noe som det kan være lurt av fastlegen å ta opp med pasientene sine. For dette er ikke alltid noe pasientene tar opp selv, sier Torsvik.

En femtedel går på hypnotika

Om søvnproblemene forårsaker sykdom, eller kommer som en konsekvens av sykdommen, er vanskelig å si. Uansett så vil Torsvik understreke at det finnes god og effektiv behandling for søvnproblemene, som, uansett årsak, vil forbedre livet til pasientene.

Nesten 20 prosent av pasientene gikk også på reseptbelagte medisiner mot søvnlidelser, noe som Torsvik ikke mener er helt uproblematisk:

– Det er en behandling som er anbefalt på kort sikt. Hypnotika er både avhengighetsskapende og man bygger opp en toleranse mot den, slik at man etter hvert må øke dosen for å få like mye effekt, forklarer hun.

Den behandlingsmetoden hun vil anbefale, er kognitiv adferdsterapi for kronisk insomni:

– Dessverre er den ikke så tilgjengelig, sier studenten, og legger til at hun ut ifra spørreskjemaet ikke vet om pasientene har fått tilbud om en slik behandling.

Hun understreker også at hun med bakgrunn i spørreundersøkelsen ikke kan slå fast at hele femti prosent av pasientpopulasjonen faktisk har kronisk insomni. Diagnosen fastsettes først gjennom en samtale med fastlegen og eventuell videre utredning.

– Det er en svakhet ved studien, medgir Torsvik.

Les studien her: https://academic.oup.com/fampra/advance-article/doi/10.1093/fampra/cmac103/6705058?login=true