Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Hvordan kan forskningen din bidra til å løse globale utfordringer? Hvordan utvikler, driver og formidler du forskning for å stimulere til sosial endring?
Stein-Erik Lauritzen anerkjennes for banebrytende forskning på speleothemer.
For two intense weeks,students and lecturers from around the world gathered in the small town of Yosemite National Park to discuss climate science as part of the ACDC summer school
GEOFAREDAGEN samler dagens og fremtidens geoforskere; studenter, undervisere og folk som arbeider med risikoer forbundet med naturlige og geologiske prosesser.
Hvordan kan vi produsere nok, sunn mat til alle på jorda – uten at matsystemet vårt bidrar til klimaproblemet?
Et unikt møte med filmskaperen Craig Foster, som gjennom film klarer å fortelle noe unikt om menneskets opprinnelse, marinbiologi og den voldsomme kraften som ligger i forandring.
Nils Gunnar Kvamstø har tatt over som marin dekan ved UiB. Havet kan løysa verda sine framtidige utfordringar, meiner dekanen.
Hvilket nivå av havforsuring, temperaturøkning tåler havet og økosystemene? Forskerne i det nye COMFORT-prosjektet undersøker trygge rammer for havet.
For første gang er det målt nøyaktig hva som foregår i de kolossale eksplosjonene i jordas magnetiske hale. I et NASA-finansiert milliardprosjekt har fire satellitter patruljert klodens skyggeside på jakt etter store smell.
Hvis du ikke tar full matematikkfordypning (R2) kan du bli sperret ute fra de mest framtidsrettede jobbene Norge har å by på.
Han liker å være godt forberedt og bruker studentaktive læringsformer og eksempler fra næringslivet. Det setter studentene pris på. Fysikkprofessoren er årets underviser ved MatNat-fakultetet 2019.
Et nytt UiB-prosjekt vil gi verden mer effektiv og billigere teknologi.
Bedriftskomitéen setter IT-studenter i kontakt med bedrifter.
Som Norges største marine universitetet tar vi ansvar for forskning, utdanning og rådgiving for at verden skal nå FNs bærekraftsmål 14: Liv under vann.
En av verdens ledende kryptologer, professor Anne Canteaut, blir æresdoktor ved Universitetet i Bergen. – En god rollemodell, sier dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Helge K. Dahle.
De norske representantene i årets Geo-OL leverte sterke resultater og ble belønnet med flere bronser og én sølv i Daegu i Sør-Korea