Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

I konkurranse med ni andre doktorgradsstipendiater fra Bergen, var det Josephine Salice fra Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen som stakk av med førsteplassen onsdag kveld.
Madelen Hegrestad er nylig ferdig med sitt masterprosjekt om forekomsten av mikroplast i Stillehavet. Som del av prosjektet gjennomførte hun et unikt feltarbeid om bord på Statsraad Lehmkuhl.
Eviny og Universitetet i Bergen (UiB) har inngått en samarbeidsavtale om forskning på havvind. Avtalen gjelder i første omgang for ett år, men kan bli forlenget.
Today UiB's strategic area Climate and energy transition invited to a breakfast seminar on greenwashing and life-cycle assessment (LCA) and many students turned up in "Egget" to hear what Professor Grete Rusten and Postdoc Camilla Løhre had to say.
I samarbeid med Norsk Selskap for Farmakologi og Toksikologi (NSFT) arrangerer Plastnettverket konferansen "Plastic and plastic additives – impacts on human and environmental health" den 11. november i Bergen.
En ny artikkel i tidsskriftet Cell Systems viser at alle cellulære «kraftverk», som mitokondrier, plantekloroplaster og flere, har utviklet seg i henhold til et universelt sett med regler.
Onsdag 28. september diskuterte BOW regjeringens havvindsatsning med marine fagmiljøer på et arrangement i regi av Det Norske Videnskaps-Akademi. Se sendingen på YouTube.
Sars-senteret ved Universitetet i Bergen blir fra 1. januar 2023 plassert ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved universitetet.
Drivhus på taket, uteservering, zipline og utnyttelse av regnvann i Bergen er studentenes drømmescenario. Vi har kåret vinnergruppen med de beste løsningene.
Et nytt langsiktig samarbeid er etablert mellom industripartnere og universiteter i Belgia og Norge. Sentral på norsk side er BOW ved UiB.
Ein supermodell som kan varsle tørke opptil eit år på førehand, og eit overvakingssystem for vatn i atmosfæren som kan finne ut kor snø kjem frå, er vurdert av EU til å ha så stor samfunnsnytte at dei har fått særleg finansiering for å bli utvikla vidare.