Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Judith Thu Ølberg har nylig levert sin masteroppgave om bølgemålinger fra skip. Dataene samlet hun fra seilskipet Statsraad Lehmkuhl, som del av jordomseilingen One Ocean Expedition.
De neste 5 årene skal et stort, tverrfaglig prosjekt ved UiB flytte kunnskapsfronten innen kunstig intelligens (AI) med særlig søkelys på pålitelig og etisk utvikling i feltet. Programmet er støttet av EU og skal utdanne 19 forskere fra ulike disipliner til fremtidens forsknings- og teknologiledere.
Forrige uke ble FPT Fest arrangert til ære for Mike Fellows; en pioner innen datavitenskap og emeritus ved Institutt for informatikk.
Bli bedre kjent med vår administrasjonskonsulent Marta Agnieszka Bujak ved Institutt for fysikk og teknologi (IFT), som deler sine erfaringer rundt integrering i Norge, vanskelige dialekter og sin store Barbiedukkesamling.
Some news from the sea!
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2023 - søknadsfrist 2. oktober 2023
Når sommarferien er på hell og lokalvalet rett rundt hjørnet, er det duka for årets Rosendalsveko. Årets program er fullspekka av spennande diskusjonar om natur og klima.
Offshore Wind 2040 (OW2040) kan bli et flunkende nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) fra og med høsten 2024. Dersom Forskningsrådet innvilger søknaden, vil OW2040 kunne bli en verdensledende hub for utvikling av havvind.
Kjersti B. Daae, Maria Jensen, Anne Bjune, Sehoya Cotner, Bjarte Hannisdal, Jorun Nyléhn og Vigdis Vandvik blir tatt opp i fakultetets pedagogiske akademi, og skal bidra til å øke kvaliteten på utdanningen ved fakultetet.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe besøkte Realfagsbygget ved UiB for å lære mer om karbonfangst og -lagring, og studere Norges eneste kjerneprøver fra havvindområdene Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord.
Havet trues av klimaendringer, forurensning og overfiske. EU-prosjektet COMFORT anbefaler umiddelbar reduksjon av klimagasser for å begrense irreversible skadeeffekter.