Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Kjetil Våge og ROVER leiter etter følgjene av klimaendringar langs isen utanfor Aust-Grønland. Det europeiske forskningsrådet støttar han med det høgthengande stipendet ERC Consolidator Grant.
Karl Magnus Laundal vil med sitt ERC Consolidator Grant forske på hvordan jordens atmosfære er koblet sammen med verdensrommet.
Med prestisjestipend fra ERC vil Cristian Guillermo Gebhardt løse sentrale problemstillinger innenfor havvindkraft med smarte algoritmer og rå computerkraft.
Hvordan kan du bruke smarttelefonen til å finne ut mer om naturen? Det har Lars Egil Helseth, professor ved institutt for fysikk og teknologi, skrevet om og vunnet Fægriprisen 2022 for.
I desember 2022, to år etter planlagt, signerte 196 nasjoner på den historiske globale Kunming-Montréal naturavtalen (KM-GBF).
Å utnytte de norske havområdene til vindkraftproduksjon krever storskala kartlegging og økt kunnskap om vindressursene. UiB bruker nye data til å vise optimal plassering av turbinene.
NORA Research School tilbyr utvekslingsmuligheter for ph.d.-studenter innen kunstig intelligens (AI). Mariyam Khan har nettopp ankommet The Alan Turing Institute i London for et seks måneders forskningsopphold.
Torsdag 19. januar forsvarte Hasbi Ash Shiddiqi sin doktorgradsavhandling. Tittelen på oppgaven hans er 'Intraplate Earthquakes in Nordland, Northern Norway- Insight from Seismic Tomography and Seismicity Analysis'.
En ny tilnærming utviklet av gruppen av CESAM-medlem Peter Manning bruker en blanding av natur- og samfunnsvitenskapelige metoder for å identifisere arealbruksstrategiene som fungerer best for de mange interessentgruppene som bruker dem.
Karl Magnus Laundal, Cristian Gebhardt, Kjetil Våge og Arnald Puy har fått finansiering til banebrytende forskningsprosjekter gjennom Det europeiske forskningsrådet ERC.
Geolog Inge Olav Aarseth døde 29. desember, 82 år gammel.
Har du en mastergrad i planteøkologi eller lignende, og er du interessert i alpin økologi, klimaendringer, fremmede arter og funksjonell økologi? Forskergruppen 'Between the Fjords' ansetter en doktorgradsstudent for 3 år for å jobbe med oss i RangeX-prosjektet.
Den 19. desember ble Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework (GBF) vedtatt på FNs konferanse om biologisk mangfold (COP15) i Montreal. Dette rammeverket er en landemerkeavtale for bevaring og forvaltning av natur og beskyttelse av biologisk mangfold over hele verden, og setter ambisiøse mål for hvordan menneskeheten skal gå videre for å oppnå Biodiversitetskonvensjonens visjon "Living in... Les mer
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) påpeker mulige juridiske konflikter over plassering av vindparker, blant annet knyttet til vake-effekter. Dessuten må grunnforholdene utforskes nærmere før fundamentløsninger besluttes.
På årets vinterkonferanse i Trondheim har professor Rolf-Birger Pedersen ved Universitetet i Bergen i dag blitt tildelt Brøggerprisen. Han mottok prisen for sitt fremragende arbeid med å kartlegge og forstå dannelsen av oseansk litosfære, hydrotermale systemer ved ultrasakte ryggsystemer, og dyphavets geobiologiske prosesser.

Sider