Institutt for klinisk odontologi

Gjør tannlegestudentene tryggere før praksis

Studentene er ofte spente før de skal ut i praksis på tannlegestudiet. Digitale verktøy gjør det enklere å si fra om behov for støtte.

Digitale verktøy som "klikkere" gjør det enklere for studentene å fortelle hva de føler seg spente på. Her med professor Rune Krumsvik.
Eivind Senneset/UiB

Av: Frøy Katrine Myrhol / På Høyden

Les hele artikkelen i På Høyden.

Før studentene skal ut i praksis i den offentlige tannhelsetjenesten, samles de med veilederne sine på et heldagsseminar for å forberede seg. Seminaret er en del av praksisstudiet på Institutt for klinisk odontologi.

– I den eksterne praksisen blir studentene plasserte i klinikker over hele Norge, også til ukjente steder. Når du skal ut i praksis som tannlegestudent skal du også behandle mange forskjellige pasientgrupper, som gjør det ekstra utfordrende, sier professor Rune Johan Krumsvik på Institutt for pedagogikk.

På seminardagen sitter studentene i et stort auditorium. Her tok få tidligere ordet for å formidle hva de følte seg usikre på rundt praksisen.

Samtidig har undersøkelser vist at nesten 70 prosent føler seg spente på hva som venter dem.

Letter overgangen til arbeidslivet

Praksisstudiet på tannlegestudiet ble opprettet i Bergen for 25 år siden, for å lette overgangen mellom studier og arbeidslivet.

I den eksterne praksisen skal studentene til små og store klinikker som er veldig forskjellige, og møter nye rutiner og pasientgrupper.

– Studentene er ikke ferdig utlærte etter fem år med studier, det er egentlig da det begynner. I praksisen har de fremdeles studentstatus. God kommunikasjon med veiledere er derfor viktig, for når de er ferdige tannleger er det vanskeligere å spørre andre hvis de lurer på noe, sier professor Kristin Klock på Institutt for klinisk odontologi. Hun var med på å etablere oppstarten, og er ansvarlig for ekstern praksis.