Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi

Nyhetsarkiv for Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi

Haugesund kommune har meldt seg inn i Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi. Det er Kulturskolen, ved rektor Camilla Rødsrud Schøyen, som blir kommunens hovedkontakt inn i klyngesamarbeidet.
Lillestrøm kommune legger vekt på tjenesteutvikling og nye virkemidler for å møte morgendagens utfordringer i helsesektoren. Fra 1. mars 2024, er kommunen ny deltaker i kunnskapsklynga Polyfon.
I år har Polyfon delt ut to sommarstipend for musikkterapistudentar. Det eine er knytt til prosjektet «Samskaping av Skranglefest», det andre til prosjekta «Music for Autism» (M4A) og «Memory for Music» (M4M).
Ved den første utlysinga av arrangements- og formidlingsstøtte i 2024 er det tre prosjekt som har fått tildelt støtte, to filmprosjekt og ein inspirasjonsdag.
Hver vår og høst deler Polyfon ut forskingsstøtte til prosjekt innen musikkterapi / musikk og helse. Fire nye spennende prosjekt har fått tildeling våren 2024. Det er 1 prosjekt fra Bergen kommune, 1 fra CREMAH / NMH, og 1 fra GAMUT / UiB og 1 fra GAMUT / UiB + NORCE.
Uteområdet ved Tednebakkane omsorgssenter skal rustes opp til glede for beboere og ansatte. Inspirasjonen er hentet fra TVEPS-studenter.
Mental Helse og Polyfon inngår et strategisk samarbeid. Mental Helse arbeider for økt åpenhet, forebygging av psykiske helseutfordringer og et bedre helsetilbud for alle. Samarbeidsavtalen med Polyfon peker på informasjonsarbeid, undervisning og forsking som mulige samarbeidsområder.
Etter to år i en prosjektstilling, er Kristianne Ervik nå tilsatt som koordinator for brukermedvirkning i Polyfon. Hun blir da en fast medarbeider i klyngas sekretariat. Vi gratulerer og gleder oss til videre samarbeid!
Hver vår og høst deler Polyfon ut forskingsstøtte til prosjekt innen musikkterapi / musikk og helse. Seks nye spennende prosjekt har fått tildeling høsten 2023. Det er tre fra CREMAH/NMH, to fra GAMUT/UiB og ett fra GAMUT/NORCE.
Innan klynga og i forskingsmiljø klynga samarbeider tett med, vert det jamleg publisert ny og interessant forsking innan musikkterapi. Vi deler nokre eksempel frå dei siste månadene, for å få fram litt av breidda i aktiviteten.
Se bildene fra en fantastisk konferanse i Førde 25. april under temaet "Hvordan kan vi jobbe med musikk som helsefremmende tiltak i kommunene?"
I april møtes alle de internasjonale forskerne fra prosjektet MIDDEL (Musikkintervensjoner for demens og depresjon i eldreomsorgen) i Bergen. I den forbindelse kan du bli med til et åpent heldagsseminar om musikk i demensomsorgen med presentasjoner og paneldiskusjon med representanter fra Norge, England, Tyskland, Nederland og Tyrkia.
Nordnes skule er ein barneskule som ligg ved Nordnesparken i Bergen sentrum. Sidan 2015 har skulen hatt eit musikkterapitilbod til barn med nedsett funksjonsevne. Det er Bergen musikkterapisenter ved Kulturskulen som står for dette tilbodet. Erfaringskonsulent i Polyfon, Kristianne Ervik, har fått følgje musikkterapeut Åsta Rosendahl Knudsen gjennom ein time med musikkterapi.
Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi lyste tidligere i vinter ut midler til formidlingsprosjekt etter søknad. Nå er støttemottakerne for våren 2023 offentliggjort.
Mange opplever at musikk skaper gode møter mellom mennesker, er et positivt bidrag i hverdagen og kan øke livskvaliteten. 25. april kan du ta turen til Førde og høre mere om hvorfor og hvordan musikk kan være en helseressurs med særlig vekt på eldreområdet.
Nå kan du se 6 filmer av utvalgte foredrag fra Polyfon-konferansen 2022, som hadde temaet "musikk, mening og medisinering", på Polyfons youtube-kanal.
Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi har lyst ut prosjektmidler til fagprosjekter for musikkterapeuter og forskere i Polyfon-nettverket. Søknadene er nå vurdert av en vitenskapelig komité.
Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi lyste tidligere i vinter ut prosjektmidler til sommerstipend for musikkterapistudenter ved Norges musikkhøgskole og Griegakademiet, Universitetet i Bergen. Nå har en vitenskapelig komité vurdert søknadene.

Sider