Institutt for sammenliknende politikk
Europastudier

Et variert og spennende bachelorprogram

Alexandros Liberopoulos og Endre Rudi er førsteårsstudenter på Europastudier ved UiB. Kombinasjonen av politikk, historie og fokuset på Europa var avgjørende for valg av studium.

Europastudenter
Spennende fag, et godt sosialt miljø og Bergen som studieby er blant høydepunktene Alexandros og Endre trekker frem etter sitt første år som studenter på Europastudier ved UiB.

- Europa har vært åsted for noen av de viktigste hendelsene i verdenshistorien, derfor er det veldig interessant å få studere samspillet mellom historie og politikk akkurat her. Det som skjer i Europa påvirker verden, og det som skjer i verden påvirker Europa. Det er en interessant dynamikk, selv om hovedfokuset i dette studiet ligger på Europa.

Alexandros og Endre flyttet begge fra Østlandet for å studere ved UiB. Så langt trives de godt i hovedstaden på Vestlandet.

- Universitetsområdet er konsentrert og sentralt, med gåavstand til alt. Det er veldig greit og praktisk. Her treffer man masse forskjellige folk fra overalt, og det er litt roligere enn jeg er vant med. Jeg setter egentlig pris på det, sier Alexandros.

Endre er enig;

- Bergen er en stor by som føles som en liten en.

Europa er så mye

Til tross for hva mange tror, er ikke Europastudentene en miniutgave av Europabevegelsen.

- Vi har selvfølgelig mange samtaler om EU, og særlig i starten av studieåret. Men det er mange forskjellige meninger, noen er for medlemskap og andre er mot, sier Endre. Det vi har til felles er mer en generell interesse for saker som angår Europa.

Endre sitter i Fagutvalget for Europastudier, og sier det er fint å ha muligheter til å engasjere seg i noe utenfor lesesalen. Og når det gjelder akkurat lesesalen, hjelper Europastudentene hverandre i gang:

- Vi har jo noen ganger kanskje bare 2 forelesninger i uken, resten av tiden må vi disponere selv. Da hjelper det veldig at vi er en gjeng som drar sammen på lesesalen og avtaler arbeidsøkter. Det er fint at det alltid er noen man kjenner der, sier Alexandros.

Studentene på Europastudier er også kjent for studieturene de arrangerer. Kullet til Endre og Alexandros var i Budapest og Wien, en tur de beskriver som veldig flott. Studentene har også flere mindre sosiale eventer, som hytteturer og quiz. Drømmestudieturen, synes de to førsteårsstudentene måtte ha vært Moskva.

- Eller kanskje Balkan, legger Alexandros til. Noe litt annerledes, men som fortsatt er Europa. Det er et område som interesserer meg veldig, Europa er så mye mer enn det vi vanligvis tenker på.

Vær nysgjerrige!

Alexandros og Endre anbefaler nye studenter å være åpne og nysgjerrige, og delta på det som tilbys.

- Så kan man heller sile ut hva man trives best med etter hvert. Jeg tror uansett det er lurt å få en smak av det som er av tilbud i starten, sier Endre.

Det faglige høydepunktet for de to så langt, var faget SAMPOL103: Faglege tilnærmingsmåtar og ideologiar i studiet av politikk. Faget omhandler store politiske filosofer og teorier, og var ifølge de to en god og spennende måte å starte studieløpet på. De nevner også EUR105: European Union Institutions, Politics, and Policies, som et svært godt fag, som gir en god og grundig introduksjon til EU.

En grad i Europastudier kan brukes til så mangt, men foreløpig ser Alexandros og Endre seg fornøyde med å utforske europeisk politikk og historie videre. Neste studieår må de velge spesialisering i enten sampol eller historie, så veien videre vil også være avhengig av dette valget. En liten kime til framtidsplanlegging er likevel på plass;

- Det hadde vært kult å jobbe med noe innenfor norsk utenrikspolitikk, avslutter Alexandros.