Institutt for sammenliknende politikk

Sampol-studenter i møte med utenriksministeren

Utenriksminister Anniken Huitfeldt besøkte Universitetet i Bergen for å snakke om norsk sikkerhetspolitikk og Ukraina-krisen for en gruppe engasjerte masterstudenter fra sampol og juss.

Bilde av Anniken Huitfelt med studenter
Anniken Huitfelt
Kim Andreassen

Prorektor Pinar Heggernes, dekan på juridisk fakultet Karl Harald Søvig og instituttleder på sampol Leiv Marsteintredet tok imot utenriksministeren på Dragefjellet da hun møtte sampol og jusstudenter tirsdag kveld.

Krisen i Ukraina, FNs sikkerhetsråd og norsk sikkerhetspolitikk

Anniken Huitfeldt ønsket å møte studenter for en samtale om norsk sikkerhetspolitikk, Norges medlemskap i FNs sikkerhetsråd og krisen i Ukraina. Ministeren innledet med et kort foredrag om den aktuelle sikkerhetspolitiske situasjonen, og de lange linjer i norsk utenrikspolitikk.

Bilde av studenter
Photo:
Nora Elvestad Reinsnes

Utenriksministeren fikk møte et trettitalls engasjerte masterstudenter fra sampol og juss som spurte om krisen i Ukraina, Norges dialog med Kina om menneskerettigheter og om hvordan Norge jobber for å hjelpe og støtte andre land i demokratibygging, blant mange andre tema.

- Ikke bare var det utrolig gøy å få høre om sikkerhetspolitikk direkte fra Huitfeldt, men også stas å få muligheten til å spørre om våre egne interesseområder og hvordan de håndteres i praksis, sier masterstudent ved sampol Nora Elvestad Reinsnes.

En utenriksminister med drøm om sampol

Bilde av Anniken Huitfelt
Photo:
Kim Andreassen

Til særlig glede for sampol-studentene innledet Huitfeldt med å si at da hun gikk på videregående var planen og drømmen å studere sampol i Bergen, noe som til og med stod skrevet på russelua! Selv om det ikke ble sampol-studier på henne så håper vi at det å snakke for sampol-studenter var en god erstatning og like hyggelig for henne som for de som hørte på.