Institutt for sammenliknende politikk
PhD-kurs

Vellykket PhD-kurs i kausal inferens

I regi av forskningsgruppen Medborger, opinion, representasjon ved Institutt for sammenliknende politikk, ble det nylig gjennomført et metodekurs i kausal inferens med observasjonsdata.

Kursdeltakere
Welat Westrheim

De seneste årene har det vært en økende interesse for kausal inferens, og flere nye metoder er blitt utviklet for å trekke slutninger basert på observasjonsdata. I en serie med kortere metodekurs i regi av forskningsgruppen Medborger, opinion, representasjon, arrangerte Sampol et to-dagers PhD-kurs i kausal inferens med observasjonsdata.

- Kursene er muliggjort gjennom at forskningsgruppen fikk tildelt midler fra Forskningsrådet som følge av at gruppen oppnådde høyeste skåre i evalueringen av samfunnsvitenskapene i Norge. Kursene er åpne både for PhD-kandidater og staben for øvrig, men er lagt opp slik at de kan inngå i PhD-kandidatenes metodeopplæring. Det er planlagt flere kurs også neste år, sier Kristin Strømsnes.

Kurset ble ledet av gjesteforsker Thomas Daübler, som er førsteamanuensis ved University College Dublin. Kursdeltakerne fikk først en teoretisk innføring i ulike metoder, etterfulgt av praktisk anvendelse i R og tolkning av resultatene. På den første kursdagen ble deltakerne introdusert for ulike konseptuelle aspekter og definisjoner av kausalitetsbegrepet, med fokus på kausalitet som kontrafaktisitet. Deretter gikk kurset gjennom hvordan komplekse kausale forhold kan visualiseres ved hjelp av rettede asykliske grafer (DAGs). På den andre kursdagen ble en rekke metoder, inkludert matching, instrumentelle variabler og regression discontinuity design, gjennomgått. Kurset avsluttet med et fokus på hvordan forskere kan trekke kausale slutninger basert på tidsserie- og paneldata, med hjelp av metoder som forskjeller-i-forskjeller (DiD) og syntetisk kontroll-metode.

Kursets betydning

Kurset var svært vellykket, og deltakerne uttrykte tilfredshet med både innholdet og den praktiske gjennomføringen.

- It was a great experience to interact with such an engaged crowd of researchers at the University of Bergen. The discussions we had also helped me reflect upon the various methods, and I hope the exchange was as stimulating to all participants, sier Thomas Daübler.

Kurset har bidratt til å styrke kunnskapen og de praktiske ferdighetene innen kausalanalyse, og vil være en verdifull ressurs for både PhD-kandidater og den øvrige staben som ønsker å anvende slike metoder i sine egne forskningsprosjekter.