Institutt for sammenliknende politikk

Lysøen Revisited - 15 years of Human Security

Hvilke utfordringer møter verdenssamfunnet i arbeidet med å ta vare på menneskers sikkerhet? 15 mai arrangeres den store internasjonale konferansen "Lysøen Revisited - 15 years of Human Security" i Grieghallen i Bergen. Alumner ved Universitetet i Bergen ønskes hjertelig velkommen.

Universitetet i Bergen, University of Winnipeg og University of Ottawa har gleden av å invitere til konferansen "Lysøen Revisited - 15 years of Human Security" i Bergen 15. mai 2013. På konferansen vil vi få høre mer om temaer som:

-          Skal det internasjonale samfunnet gripe inn for å beskytte menneskers sikkerhet?

-          Fra Midtøsten til Balkan og tilbake: Militære realiteter og politiske paradigmer

-          FN og fremtiden for Human Security nettverket

Konferansen markerer at det er 15 år siden Norges daværende utenriksminister Knut Vollebæk og Canadas daværende utenriksminister Lloyd Axworthy skrev under avtalen om Human Security, «The Lysøen Declaration», som innledet et større samarbeid i Human Security Network.

På konferansen blir det innlegg av blant andre:

Jan Egeland, direktør i Human Rights Watch, Europe

General Robert Mood, tidligere sjef for FNs observatørstyrke i Syria

Knut Vollebæk, høykommissær for nasjonale minoriteter i OSSE og tidligere utenriksminister i Norge

Lloyd Axworthy tidligere utenriksminister i Canada og rektor ved University of Winnipeg

Francis Deng, Sør-Sudans første ambassadør til FN

Du kan lese mer om konferansens program, keynote speakers og moderators  her: https://www.uib.no/lysoenrevisited/en.

Du kan registrere deg til konferansen HER.

Vi ønsker deg og dine kolleger hjertelig velkommen, og håper å se dere i Bergen i mai!