Institutt for sammenliknende politikk

- SPD har seg selv å takke

Stein Kuhnle, professor ved institutt for sammenliknende politikk og Hertie School of Governance i Berlin følger spent med foran det forestående tyske valget.

Stein Kuhnle, som deler sin tid mellom Bergen og Berlin, observerer utviklingen i Tyskland på nært hold foran Bundestagsvalget søndag. Så langt ser det ut til at kanskler Merkels parti CDU/CSU vil gjøre et rimelig godt valg, spenningen ligger i hvem de skal alliere seg med for å få et flertal i parlamentet. Ønskemålet for CDU/CSU er å gå i koalisjon med fridemokratene, FDP. Dersom ikke disse partiene får flertal, kan det gå mot at storkoalisjonen med sosialdemokratene SPD fortsetter.

SPD har imidlertid problemer med å holde på oppslutningen og lekker i alle ender. Ikke minst ser det ut til at "Die Linke", venstrepartiet som er et samling av  eks-kommunister fra øst og venstreutbrytere fra SPD i vest, kan gjøre et godt valg.

Stein Kuhnle er ikke overrasket over denne utviklingen: "SPD kan takke seg selv for at de ligger an til å gjøre tidenes dårligste valg" sier han til VG.

Les VGs artikkel om Die Linke og det tyske valget