Institutt for sammenliknende politikk
GRUNNLOVSJUBILEET

Aarebrot med TV-sendt crash-kurs i norsk historie

I beste sendetid på NRK2 førstkommende fredag holder Professor Frank Aarebrot et direktesendt crash-kurs i nyere norsk historie. Arrangementet er et samarbeid mellom Studentersamfunnet i Bergen og NRK i anledning grunnlovsjubileet.

Nordiske Mediedager

200 år på 200 minutter

Den profilerte professoren ved Institutt for sammenliknende politikk har i en årrekke vært den mest siterte samfunnsviteren i norske medier. Bare i 2013 uttalte han seg i hele 3542 nyhetsoppslag. Og nå skal han holde en maratonforelesning om nyere norsk historie i beste sendetid på NRK2. 200 hundre år med norsk historie skal gjennomgås på like mange minutter.

Aarebrot sier til NRK at ‘[d]en røde tråden gjennom disse timene blir de to prosessene som har med nasjonal selvstendighet og demokratisk utvikling å gjøre. Det er disse to prosjektene, de påfølgende tjue tiårene hvor alle elementene av dagens samfunn sakte, men sikkert falt på plass, som vi skal feire’.

Og som alle som har vært på forelesning med Aarebrot vet, blir det både lærerikt og underholdende. Ifølge Studentersamfunnet i Bergen, som arrangerer foredraget i samarbeid med NRK, vil kvelden by på ‘200 makelause minutt til underhaldning for både den klokaste professor og den tåpelegaste leikmann’.

Gir ut bok om temaet

Gjennom forelesningen vil Aarebrot komme inn på temaer fra norsk stats- og nasjonsbygging, som han i tiår etter tiår har forelest om for studenter i sammenliknende politikk.

Snart vil alle interesserte få anledningen til å lære mer om europeisk stats- og nasjonsbygging av Aarebrot. Høsten 2014 gir nemlig Aarebrot ut sine forelesninger om temaet i bokform sammen med vitenskapelig assistent Kjetil Evjen. Boken blir gitt ut på Fagbokforlaget.

Fredagens forelesning vil finne sted på Kvarteret i Bergen fra kl. 2005 til 2230. Den vil samtidig bli vist på NRK2.