Institutt for sammenliknende politikk
BERGENS MEKTIGSTE

- Må skille mellom faktisk makt og potensiale for makt

Professor Lars Svåsand understreker at det er metodisk vanskelig å måle hvor mye makt personer og institusjoner har. Han kommenterte 10. november BTs maktkåring.

S
Byrådet i Bergen. BTs lesere mener byrådsleder Martin Smith-Sivertsen er byens tredje mektigste.
Ann-Kristin Loodtz

Kåring av Bergens mektigste

Bergens Tidende har nylig kåret Bergens mektigste, med innspill fra både BTs fagjury og leserne. Professor Lars Svåsand ved Institutt for sammenliknende politikk understreker at maktbegrepet er komplekst.

- Problemet med alle sånne undersøkelser er at folk har veldig forskjellige meninger om hva makt er, sier Svåsand til BT. Han viser videre til at ‘den forrige maktutredningen konkluderte med at det i Norge er nesten umulig å identifisere hvilke institusjoner eller personer som har makt’.

Faktisk makt versus potensiale for makt

I BTs maktkåring og den påfølgende offentlige debatten har milliardær Trond Mohn, fylkesmann Lars Sponheim og byrådsleder i Bergen Martin Smith-Sivertsen blitt trukket frem som byens mektigste. SAMPOL-professoren understreker imidlertid at det er viktig å skille mellom faktisk makt versus potensiale for makt:

- At en person som er en av de aller rikeste, havner på topp, betyr ikke at vedkommende har makt. Men, penger kan omsettes i makt. De to andre har formell makt, og det er ikke urimelig at de oppfattes som myndighetspersoner, sier Svåsand til BT.

Les hele saken her.