Institutt for sammenliknende politikk
UNDERVISNING

Aarebrot og Evjen med ny bok: Hvordan blir stater og nasjoner til?

Professor Frank Aarebrot og lektor Kjetil Evjen er nå klare med sin lærebok om stats- og nasjonsbygging i Europa. Boken bygger på Aarebrots forelesninger om temaet.

a
Frank Aarebrot og Kjetil Evjen er nå klare med sin lærebok om stats- og nasjonsbygging i Europa.

Stats- og nasjonsbygging i Europa

For studenter i sammenliknende politikk er professor Frank Aarebrots forelesninger om stats- og nasjonsbygging i Europa et høydepunkt i studiene (hvem husker vel ikke «kamelforelesningen»?). Forelesningene er nå samlet mellom to permer i læreboken Land, makt og følelser, utgitt på Fagbokforlaget. Boken har Aarebrot skrevet sammen med lektor Kjetil Evjen.

Boken tar opp definisjonen av staten og statsbygging, identitet, nasjon og nasjonsbygging og til slutt nasjonalstatens utfordringer i vår tid. I vår tid er nasjonalstaten den normale organiseringen av et territorium, men i en globalisert verden stiller stadig flere spørsmål ved om ideen om nasjonalstaten fortsatt er relevant.

På pensum

Boken er skrevet for den historie - og samfunnsinteresserte offentligheten, og er relevant for studenter i sammenlignende politikk, internasjonal politikk og statsvitenskap. Den vil komme på pensum for førsteårsstudenter i sammenlignende politikk våren 2015.

Les mer om boken her.

Les et utdrag av boken her.