Institutt for sammenliknende politikk
NY PUBLIKASJON

Aarebrot og Evjens 'Land, makt og følelser' lansert på Litteraturhuset

Professor Frank Aarebrot og lektor Kjetil Evjen lanserte fredag 28. november sin nye bok 'Land, makt og følelser' for fullsatt sal på Litteraturhuset i Bergen. Boken samler flere tiår med Aarebrot-forelesninger om stats- og nasjonsbygging mellom to permer.

a
Frank Aarebrot og Kjetil Evjen i samtale med Maria Dyrhol Sandvik om 'Land, makt og følelser'.
Hilmar L. Mjelde

Stats- og nasjonsbygging i Europa

Professor Frank Aarebrot og lektor Kjetil Evjen stilte fredag 28. november til samtale om sin nye bok Land, makt og følelser på Litteraturhuset i Bergen. I et par år har Aarebrot og Evjen skrevet ned Aarebrots forelesninger om stats- og nasjonsbygging, som har engasjert SAMPOL-studenter helt siden Aarebrot som Stein Rokkans assistent begynte å undervise om temaet på slutten av 1970-tallet.

Bokslippet var et samarbeid mellom Fagbokforlaget, som gir den ut, og Institutt for sammenliknende politikk. Instituttstyrer Gunnar Grendstad åpnet med en hilsen fra instituttet, etterfulgt av en hilsen fra Studentersamfunnet i Bergen, hvor Aarebrot er æresmedlem. BTs Maria Dyrhol Sandvik modererte deretter samtalen med Aarebrot og Evjen om stats- og nasjonsbygging i lys av både historien og politisk globalisering, før et engasjert publikum slapp til med spørsmål.

Bok for alle historie- og samfunnsinteresserte

Land, makt og følelser tar opp definisjonen av staten og statsbygging, identitet, nasjon og nasjonsbygging og til slutt nasjonalstatens utfordringer i vår tid. I vår tid er nasjonalstaten den normale organiseringen av et territorium, men i en globalisert verden stiller stadig flere spørsmål ved om ideen om nasjonalstaten fortsatt er relevant.

Boken er skrevet for den historie - og samfunnsinteresserte offentligheten, og er relevant for studenter i sammenlignende politikk, internasjonal politikk og statsvitenskap. Den vil komme på pensum for førsteårsstudenter i sammenlignende politikk våren 2015. Studentene ga selv verdifull innput på boken våren 2014.

Les mer om boken her.

Les et utdrag av boken her.