Institutt for sammenliknende politikk
Kilde: Fædrelandsvennen

- Fransk politikk er kompromissløs og sekulær

Frankrikes blodige kolonihistorie og sekulær politikk kan ha utløst terrorangrepet i Paris, sier Førsteamanuensis Jan Oskar Engene i en kommentar til Fædrelandsvennen den 10. januar.

Førsteamanuensis Jan Oskar Engene

To av de hovedmistenkte etter terroren i Paris er brødre og franske statsborgere, men har røtter i Algerie. Mye tyder på at radikaliseringen har skjedd i kretser med tilknytning til Algerie.

- Jeg tror deres røtter i Algerie har betydning. Ifølge franske medier ble de radikalisert av et miljø som har utgangspunkt algerisk islamisme og en iman som var aktiv før al Qaida kom på banen. De to har nok også blitt motivert av senere konflikter i Afghanistan, Irak og Syria, sier Engene.

Lang historie med terror

En av de ettersøkte har sonet flere år i fengsel for rekruttering av fremmedkrigere til Irak. Frankrike er ikke ukjent med terrorisme. Det begynte for alvor med frigjøringskrigen i Algerie på 1950-tallet og utover 1960-tallet. Her utførte både franske nasjonalister i Algerie og frigjøringsbevegelsen i landet terrorangrep i Frankrike. Sist landet opplevde et tosifret antall terrorofre var i 1961.

-  Terrorangrepet ble uført av franske høyreekstreme i gruppen OAS. De ønsket fortsatt fransk styre i Algerie. Bomben på ekspresstoget fra Strasbourg til Paris krevde 28 menneskeliv, sier Engene.

Også under borgerkrigen i Algerie på 1990-tallet ble Frankrike rammet av en rekke bombeangrep.

- Da var det først og fremst den islamske gruppen GIA som sto bak, sier han.

Antireligiøs politikk

Frankrikes kompromissløse sekulære politikk kan også ha vært en motiverende faktor for terroristene.

-  Frankrike er en sekulær stat og her er fransk politikk ofte kompromissløs. Et eksempel er forbudet mot hijab og religiøse symboler i skolen, sier Engene.

Et særtrekk med Frankrike er at det sekulære er dypt forankret i alle politiske leire, fra høyre til venstre.

-  I Norge blir religionskritikk i retning islam lett nedtonet av appell om toleranse, kanskje særlig på venstresiden. Slik er det ikke i Frankrike. Det rammede satiremagasinet er venstreorientert og sterkt antireligiøst i alle retninger. Det rammer kristendom, jødedom og islam, sier Engene

Ikke større terrorfare

For en del år siden sto Frankrikes innvandrerforsteder i flammer etter opptøyer.

-  Frankrike har 5-6 millioner muslimer. Det er ikke en hemmelighet at integrasjon og innvandring er et hett tema i fransk politikk. Men vi må huske at terrorisme sjelden er en folkebevegelse. De aller fleste innvandrere har en drøm om et bedre liv, sier Engene.

Terrorfaren har ikke blitt større de siste årene.

-  Den var mye større på 70 og 80-tallet, sier Engene som har utarbeidet en oversikt over store terrorangrep i Europa. Denne finner du i lenken til høyre.