Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Læringsmiljøprisen 2019

Lars Nyre fikk studentenes læringspris

–Han er en av de mest engasjerte foreleserne vi har, han er veldig «hands on» og bryr seg om alt vi gjør. Han formidler teori på en måte som vi forstår og har et veldig deltakende undervisningsopplegg for studentene, sier studentene som nominerte ham.

Media Futures Lars Nyre får læringsmiljøprisen
Velfortjent pris: Lars Nyre sammen med noen av masterstudentene i medie- og interaksjonsdesign som sto bak nominasjonen, Morten Stene og Oddrun Samdal.
Torhild Dahl, UiB

Overraskelsen var stor og lovordene fra studentene var mange da Oddrun Samdal, viserektor for utdanning, «kuppet» Lars Nyres forelesning i MIX301 onsdag formiddag.

Med seg hadde hun studentrepresentant Morten Stene fra Læringsmiljøutvalget, og sammen overrakte de prisen til den populære professoren - til stor jubel fra studentene i medie- og interaksjonsdesign.

– Du har deltatt aktivt i utviklingen av masterprogram her på UiB, og du har utfordret studentene i læringsmiljøet med oppgaver og risiko. Du representerer en viktig kompetanse for oss med det arbeidet du har gjort i forhold til innovasjonspedagogikk, konstaterte Samdal overfor en lettere overrumplet prisvinner.

Overrasker medieprofessor med pris

Producer:
Torhild Dahl, UiB

Visste ingenting

At dagens forelesning skulle endre med heder, ære og pris for beste læringsmiljø ante professoren ved Institutt for informasjons- og medievitenskap lite om.

– Dette var veldig overraskende. Jeg trodde først at noen hadde glemt vesken sin eller noe, men så skjønte jeg det, sier Nyre som naturlig nok ikke hadde forberedt noen takketale.

– Det kan jo være en del strev med undervisning, så da er det jo veldig kjekt å få anerkjennelse for det strevet!

Heller ikke studentene som sto bak nominasjonen visste om prisutdelingen.

– Jeg så det på ham at han ble litt sjokkert, men jeg håper han vet at han gjør en fantastisk jobb! Tilstedeværelsen er den sterkeste grunnen til at vi ønsket å nominere ham, sier Helene Sofie Borthen som var med å sende inn nominasjonen på vegne av studentene i medie- og interaksjonsdesign.

Hun beskriver en foreleser som er raus med sin kunnskap og oppriktig engasjert i studentene og faget sitt. – Han bryr seg virkelig om faget sitt, han er akademiker til sin hals. Audun Klyve Guldbrandsen er enig. Han har hatt Nyre som foreleser i til sammen fem år.

– Lars er en veldig dedikert veileder i prosjekter og oppgaver. Han har alltid tid til å gi veiledning til studentene enten det er sommerferie eller når som helst. Han er 100 prosent tilgjengelig og gjør alt for studentene.

Alle gode ting er tre

I år var det tredje året på rad at professoren var nominert. Konkurransen var ifølge juryen hard blant årets åtte nominerte, men denne gangen gikk Nyre rett til topps. I juryens begrunnelse heter det:

«Lars Nyre er en pådriver for en rekke tiltak som har hatt svært positiv effekt på læringsmiljøet i medie- og interaksjonsdesignprogrammet. Nyre viser et særdeles stort engasjement, både når det gjelder undervisning, oppfølging og veiledning av studentene. Han involverer studentene i fagmiljøet og i pågående forskningsprosjekt. Dette har bidratt til at arbeidet i både bachelor- og masterstudier føles viktig, relevant og nyskapende.»

– Og ikke bare gjør du en god jobb med å samhandle med og involvere studentene, men du jobber også veldig aktivt ut mot mediebedriftene. Du er en skikkelig god relasjonsbygger! sier Samdal med et stort smil.

Les mer om Læringsmiljøprisen

Med usikkerhet som metode

Et av kjennetegnene ved Nyres undervisning er at det er stort rom for utforsking og eksperimentering. Selv sammenligner professoren innovasjonspedagogikk med en oppdagelsesreise i usikkerhet. Studentene vet ikke helt hvor de skal, eller hva de vil oppleve på veien. Ved å bruke innovasjonspedagogikk for å lære studentene å arbeide med usikkerhet og risiko, rustes de for fremtidens teknologiutvikling og trendskifter.

– Dette har alle vi studenter opplevd, og det er jo det som gjør fagene så kjekke. Vi får veldig stort ansvar, samtidig som vi får veldig god veiledning. Denne kombinasjonen kan være frustrerende til tider, men det blir styrt på en måte som gjør at det i sum blir helt topp, forteller Klyve Guldbrandsen.

Med grundig metodekunnskap og klassiske teoritradisjoner som grunnlag, oppfordres studentene til å eksperimentere med utvikling av alt fra VR-journalistikk til syntetisk radio, kunstig intelligente kaffemaskiner og «onde droner» og lignende.

Kombinasjonen av klassisk teori og eksperimentell innovasjonspedagogikk bidrar til et trivelig og variert læringsmiljø, og vi tilegner oss verdifull kunnskap som er etterspurt i arbeidslivet.

I tillegg til diplom, kunstverk og blomster består prisen av kr 50.000 som skal brukes til utviklingstiltak som kan bidra til å styrke og utvikle selve læringsmiljøet i samsvar med prisvinners ønsker.

Interessert i innovasjonspedagogikk? Fredag 27. september kan du høre Lars Nyre holde hovedinnlegg på konferansen «Innovasjonspedagogikk i Media City Bergen» sammen med 200 deltakere.