Studenters bruk av kunstig intelligens (KI) i eksamensbesvarelser og obligatoriske oppgaver
Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) har definert fem kategorier for bruk av KI-verktøy ved eksamener og oppgaver. Hver kategori definerer et bruksområde for KI, basert på hvilke oppgaver man bruker KI til. Kategoriene navngir ikke hvilke KI-verktøy man kan bruke, da hvilke verktøy som er aktuelle å bruke kan og vil variere fra fag til fag og over tid.
Hovedinnhold
Kategorier for bruk av KI i eksamener og obligatoriske oppgaver ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Kategori | Beskrivelse | Dokumentasjon |
1: Ingen KI-bruk | Alle deler av arbeidet med besvarelsen skal gjøres av studenten uten bruk av KI. Studenten skal heller ikke bruke KI-verktøy i de innledende fasene av arbeidet med oppgaven, som idemyldring, eller å få inspirasjon til tema og valg av problemstillinger. | Studenten må bekrefte at det ikke er brukt KI i egenerklæring ved innlevering.
|
2: KI til idémyldring og igangsetting av arbeid
| KI som støtte til generelle aktiviteter som informasjonssøk, få oversikt over et tema og aktuelle problemstillinger, som samtalepartner i arbeidet med fagstoffet, til å drøfte vinklinger og fremstillinger av faglige tema er tillatt. All tekst og alle deler av den ferdige besvarelsen er produsert av studenten selv. | Studenten må bekrefte at all tekst og alle deler av besvarelsen er produsert av studenten selv. Fagmiljøet kan i eksamensoppgaven oppgi krav om at studenten beskriver hvordan KI er brukt, som et vedlegg til besvarelsen. |
3: KI-støttet redigering
| KI-verktøy kan brukes til å forbedre studentskapt arbeid, som støtte til oversettelse, språkvask og/eller tekstforbedring av tekst studenten har skrevet selv. Studenten er ansvarlig for det innleverte resultatet og må nøye evaluere alt KI-innhold. | Studenten må, i vedlegg til oppgaven, oppgi verktøy, versjon, hvordan KI-verktøyet er brukt, og begrunnelse for bruken. Fagmiljøet kan i eksamensoppgaven oppgi ytterligere krav til dokumentasjon. |
4: KI-bruk til utvalgte deler av en besvarelse
| Det er tillatt å bruke KI-verktøy som støtte til presentasjon av faglig innhold basert på egne data, resultater eller analyser. Dette kan være ved hjelp fremstilling av figurer, grafer, bilder eller tabeller, og bruk av state of the art-verktøy innenfor ulike fagfelt. Studenten er ansvarlig for det innleverte resultatet og må nøye evaluere alt KI-innhold. | Studenten må, i vedlegg til oppgaven, oppgi verktøy, versjon, hvordan KI-verktøyet er brukt, og begrunnelse for bruken. Fagmiljøet kan i eksamensoppgaven oppgi ytterligere krav til dokumentasjon. |
5: Full KI-bruk
| KI kan brukes gjennomgående som støtte til eksamensarbeidet på den måten studenten selv anser som nødvendig eller hensiktsmessig. Her kan KI brukes som en «co-pilot» for å oppfylle kriteriene satt for vurderingen, noe som muliggjør en samarbeidstilnærming med KI og kan øke kreativiteten. Studenten er ansvarlig for det innleverte resultatet og må nøye evaluere alt KI-innhold. | Studenten må, i vedlegg til oppgaven, oppgi verktøy, versjon, hvordan KI-verktøyet er brukt, og begrunnelse for bruken. Fagmiljøet kan i eksamensoppgaven oppgi ytterligere krav til dokumentasjon. |
KI-retningslinjene er vedtatt i fakultetsstyret for Det samfunnsvitenskapelige fakultet 10. juni 2025.