UiB Tjenesteutvikling

Fikk en god start på prosjektene

I vinter fikk flere studentgrupper på UiB teste ut Start Smart-metodikken. Målet er å få den beste starten på samarbeidet i prosjektene.

En gruppe mennesker som jobber sammen
Studentene Sander Haugsdal, Johan Widding Larsen og Jeppe Holm Helgesen på Det medisinske fakultet sammen med seniorrådgiver Ole Christian Lauklie fra UiB.
Julie Riise/UiB

En av disse gruppene var profesjonsstudentene ved emnet praksisbasert prosjektarbeidInstitutt for økonomi. I kurset gjennomfører studentene et prosjekt for en bedrift eller organisasjon. Siden arbeidet med prosjektoppgavene er organisert som gruppearbeid, får studentene blant annet opplæring i effektiv arbeidsorganisering og møteteknikk.

Professor Julie Riise er emneansvarlig, og tok initiativet til å få en Start smart-økt fra UiB Tjenesteutvikling i oppstarten av studentenes prosjektoppgaver.

– Det er viktig at studentene får en bra start på sine prosjekter, og at de får et godt samarbeid i gruppene. Jeg opplever at Start Smart-metodikken ga dem et bedre utgangspunkt for å jobbe godt sammen. De ble oppmerksomme på gruppens styrker og potensielle svakheter, og ble enige om hvilke spilleregler som skulle gjelde i gruppen, sier Riise.

Det er også lurt med jevnlige evalueringer av hvordan gruppene arbeider sammen.

– Studentene satte stor pris på at vi fulgte opp med en ny økt et stykke ut i prosjektoppgaven, og jeg opplevde at det var veldig nyttig for både progresjon og trivsel, sier Riise.

Utviklet innovasjonsideer

Studenter på faget Innovasjon og entreprenørskap ved Det medisinske fakultet fikk også en oppstart med Start smart i nye og flotte lokaler på Eitri i januar.

Etter en presentasjon om gruppedynamikk og teamutforming, fikk studentene teste ut Start smart- metodikken i mindre grupper. Her bestemte de målsetningen med arbeidet, hvilke styrker og svakheter medlemmene i gruppen har, og hvilke spilleregler som skal gjelde for samarbeidet deres.

I faget sitt jobber studentene i grupper med en innovasjonsidé gjennom de ulike fasene av en «simulert startup». Her får de blant annet pitche ideen sin til både investorer og erfarne gründere, samt at de får veiledning fra Vestlandets Innovasjonsselskap.

– Studentene fikk stort utbytte av å lære nye metoder for samarbeid. Når de skal jobbe så intensivt sammen i to uker, er det en fordel å starte med å bli kjent med hverandre, og fastsette klare mål for prosjektene på forhånd. Det tror jeg også har vært positivt for utviklingen av innovasjonsideene, sier visedekan for innovasjon, Helge Ræder.