TVEPS - Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring

Tverrfaglig samarbeidslæring – for fremtidens helsetjenester

– Det er avgjørende at helse- og sosialfagsstudentene får bedre kjennskap til hverandres profesjoner mens de er studenter, sier TVEPS-leder Ane Johannessen.

TVEPS-leder Ane Johannessen på erfaringskonferansen til KS i desember 2023
Skjermdump fra møtestream 13. desember 2023

«Hvordan øke kapasitet og kvalitet på praksisplasser for helse- og sosialfagsstudenter i de kommunale helse- og omsorgstjenestene?» Det var tema da KS inviterte til erfaringskonferanse onsdag 13. desember 2023.

Konferansen, i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, åpnet for å se på dagens status for praksisfeltet i primærhelsetjenesten og presentasjon av ulike prosjekter.

Ane Johannessen og Merethe Hustoft fra TVEPS var blant de inviterte, som fikk dele av sine erfaringer med tilrettelegging av tverrfaglig praksis for helse- og sosialfagsstudenter.

–  I TVEPS utdanner vi fremtidens helsepersonell, - og vi mener det er det avgjørende at helse- og sosialfagsstudentene får bedre kjennskap til hverandres profesjoner mens de er studenter.

Samarbeid på tvers av profesjoner bidrar til å løse komplekse utfordringer, men det er likevel lite samarbeid på tvers av utdanninger i studentenes studieløp.

Hele erfaringskonferansen ble streamet direkte, - og du kan se opptaket via denne lenken: Erfaringskonferansen om praksis i helse- og omsorgstjenestene 2023 (TVEPS fra ca 1:22:00)