Det humanistiske fakultet

Studenter mingler i borggården på Sydneshaugen skole

De humanistiske fagene åpner dører

Språk og litteratur, arkeologi og historie, filosofi og religion, teater, kunst og kultur: Dette er hovedområder for utdanning og forskning ved Det humanistiske fakultet.

Humaniorastrategien
Illustrasjon av gruppearbeid

Fem prosjekter får støtte fra UiBs Humaniorastrategi

Tildelingen fra universitetets strategiske satsing på humaniora i 2024 er klar: 2,5 millioner går til styrking av humanistisk forskning og fagmiljøer ved UiB.

Studiestart 2024
Studiestart
aug 12

Program for velkomstveka

Det humanistiske fakultet ønsker nye studentar velkomne måndag 12. august. Her finn du programmet for den første veka hos oss.

Alle masterkandidatene samlet i aulaen

80 stolte masterkandidater

Stolte mastergradskandidater ved HF-fakultetet mottok torsdag gratulasjoner i Universitetsaulaen. Med musikk, taler og full sal ble det en stilfull avslutning på masterstudiet.

Bilde av Shannon Vallor som holder  keynote.

Humaniora + KI = sant

Fredag 31. mai samlet konferansen "Humaniora møter kunstig intelligens"  fullt hus i Storsalen ved Universitetet i Bergen. Arrangører var HF-fakultetet ved UiB og Universitets- og høgskolerådets enhet for humaniora (UHR-Humaniora).

MAGNUS LAGABØTE:
Steinhovud av Magnus Lagabøte

Fredskongen som forvandla landet

Magnus Lagabøte var middelalderkongen som aldri deltok i krig, men han valde å forsvare dei svakaste av undersåttane sine. For 750 år sidan innførte han den viktige Landslova som endra heile det norske samfunnet.

Utstillinger

Tidlig menneskelig atferd