Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

To nye stipendiater er nylig blitt ansatt ved Matematisk institutt.
Ren matematikker den delen av matematikk som ikke fokuserer på anvendelser i utgangspunktet, men på matematikken i seg selv som vitenskap. Ren matematikk søker ikke kun etter å tilfredsstille behovene fra andre fagfelt, men fokuserer på problemer og teorier fra matematikken selv. Samtidig er historien full av tilfeller der matematiske oppdagelser som i utgangspunktet var av ren teoretisk... Les mer
Verdas nordlegaste varmekjelde ved Bjørnøya er omkrinsa av eit isolert samfunn organismer.
Verdas nordlegaste varmekjelde ved Bjørnøya er omkrinsa av eit isolert samfunn organismar. Her fins den største metallavsetninga på havbotnen som er kjent til no. Det overraska forskarane.
Dyp geotermisk energi (DGE) har et enormt potensial for tilnærmet utslippsfri produksjon av kraft og varme. Konstruerte geotermiske systemer gjør det mulig å realisere dette. Ved en koordinert satsing der det bygges på sterk ekspertise innen relaterte disipliner har Universitetet i Bergen mulighet til å innta en viktig posisjon innen dette voksende feltet.