Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Norske forskere intensiverer jakten på fremtidens energikilder. Nylig dro de opp metanis fra havdypene utenfor norskekysten.
Det norske forskningsskuta "G.O. Sars" havner i klasse med verdens største containerskip og bilfrakteverktøy i dokumentaren "Mighty Ships".
Professor Xue-Cheng Tai ved Matematisk institutt er tildelt den 8. Feng Kang-prisen for sitt betydningsfulle bidrag innen numerisk lineæralgebra, datastøttet geometrisk design, partielle differentiallikninger og beregningsvitenskap. Prisen henger svært høyt, og deles ut til forskere under 45 år innen beregningsvitenskap. Gratulerer!
Blue tits use medicinal plants to disinfect their nests, scientists have discovered.
I samband med at Bill Gray er i Bergen i September, vil han gi eit kurs i modellering. Kurset vil passe for alle som tar eller planlegg å ta eit hovedfag i anvendt og beregningsorientert matematikk eller ein (teoretisk) fysikkretning.
DNA-sequencing gives us the possibility to study the genetic code of all living organisms. Many researchers today take advantage of developments in molecular biology technology that have led to the development of massive parallel pyrosequencing.
Tidsskrift "Evolutionary Applications" har utgift et temanummer "Toward Darwinian Fisheries Management" med bakgrunn i symposiet som EvoFish organisert i fjor.
For første gang går Princeton University i USA og Universitetet i Bergen sammen om et felles kurs. Temaet er CO2 fangst og lagring, og dekker dermed alt fra Stoltenbergs månelanding til spørsmålet om vi kan bli kvitt CO2 i århundrer ved å lagre det under havbunnen.