Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Rekruttering, frafall og gjennomstrømming er tema for nasjonal konferanse ved UiB.
Det er stille. Det er tomt. Det store treet har falt. Det kom brått og vi forstår det ikke.
Er du fysikkelev i en Bergensskole – sett av datoen 24. februar! Da blir det uforglemmelig fysikkdag på UiB med spektakulære foredrag, eksperimenter og videokonferanser med en rekke andre utenlandske universiteter.
Dette er en milepel for seismiske refleksjonsundersøkelser på dette kontinentet og de første resultatene var gode.
Varmt illeluktende vann like under isen. Sælenvatnet i Fyllingsdalen overrasket i går.
Fredag 15. januar 2010 disputerte Rannveig Øvrevik Skoglund til PhD-graden ved Institutt for Geovitenskap, Universitetet i Bergen
Fra Sælenvatnet i Fyllingsdalen siver det nå opp en illeluktende og farlig gass.
I januar 2010 starter en flygravimetrisk undersøkelse over Den Antarktiske Halvøya. Institutt for geovitenskap er en av deltakerne i prosjektet.
Gunnar Bratbak var intervjuet av På Høyden.
BBC News naturvitenskap og teknologi journalist, Jason Palmer, skriver om en informatiker, Fabrice Bellard, som påstår at han har regnet ut den matematiske konstanten π med nesten 2700 milliarder siffre.