Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Året 2011 representerte på mange måter en milepæl for Senter for geobiologi.
Kikki Kleiven, Institutt for geovitenskap, er en av tre forskere som skal styrke klimakunnskapen til lærere i videregående og ungdomsskolen.
Vinneren av Yaras Birkelandspris for 2012 er Dr Yun Cheng ved Institutt for fysikk og teknologi.
Er du interessert i fakultetets strategi? Eller i utviklingstrekk og planer for forskning, utdanning og forskerutdanning?
For Atle Austegard har tilrettelegging av undervisning i geofysikk vært en hjertesak, ikke bare teoretisk, men også ved systematisk bruk av praktiske eksempler.
Lørdag 15. september er det geologien som er i sentrum, nærmere bestemt på Festplassen i Bergen. Ifølge lokal arrangør, Atle Rotevatn, vil NGFs arrangement ha interesse både for store og små.
Professor emeritus Yngve Kristoffersens målinger for Nansensenteret viser en isutbredelse på 600 000 kvadratkilometer mindre enn i 2007, iflg NTB.
Professor Jan Martin Nordbotten er fremhevet som en av de fremste unge forskerne vi har i Norge. En jury nedsatt av Morgenbladet fremhever blant annet Nordbotten sine formidlingsevner og hans ønsker om å gjøre matematikk relevant og synlig i offentligheten.
Professor John Birks ble nylig hedret for sin fremragende innsats gjennom en lang vitenskapelig karriere med Lifetime Achievement Award fra International Paleolimnology Association.
En ny studie gjort av stipendiat Sigrid Lind viser en betydelig oppvarming av det nordvestlige Barentshavet de siste tiårene.
Masterstudent Tor Gunnar Osen, Institutt for geovitenskap, har kartlagt barrieresystemer langs 55 mill. år gammel kystlinje
I en ny "nature geoscience" artikkel kaster Dr Philippe Steer, professor Ritske Huismans og medforfattere nytt lys over en gammel geovitenskapelig uenighet.
For første gang ble det avholdt studentseminar i kurset mesoskala dynamikk i en av universitets hytter på Ustaoset på Hardangervidda.
De synger ikke. De kjører ikke racerbil. Likevel deltar de i grand prix. Forsker grand prix. Veronika Solteszova fra institutt for informatikk er en av ti deltakerene i Bergens-finalen.
Lecture by Sergio Bertolucci, CERN, in Egget Studentsenteret, at 11.00 on Friday 7. September. Sergio Bertolucci is the Director of Research and Scientific Computing at CERN. The talk will describe the successful search for the Higgs particle and its implications.