Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

I september reiste dCod-medlemmer frå Bergen til to ulike konferansar i Barcelona, Spania. Her fekk dei innsikt i den nyaste forskningen, og moglegheit til å møte gamle og nye bekjentskaper.
Noen ganger er alt så komplisert at det kan lønne seg å tenke enkelt. Erwin Lambert er ekspert på nettopp det. Med enkle bokser prøver han å beregne hvordan mer regn i fremtiden vil kunne påvirke havstrømmene i Atlanterhavet.
Hva om vi kunne forutsi hvor mye sjøis det ville være i De nordiske hav om to år? Eller tjue? I gapet mellom ordinære værvarsler og klimafremskrivninger foregår det en dialog mellom havet og atmosfæren. Uten å forstå hvordan de påvirker hverandre, kan vi ikke forutsi variasjoner i klimaet, sier Marius Årthun.
Polfarerne sender sommerbilder av isflak med smeltevannspøler og råker det blir vanskeligere og vanskeligere å trekke en pulk over. Hadde de dratt om vinteren, ville de sett at isen dekker like mye av Polhavet som før. Det gjør den derimot ikke i Barentshavet og like nord for Svalbard.
- Modern numerics has many facets, says Barbara Wohlmuth. She is the second to be appointed as Magne S. Espedal Professor.
Nye formuleringer og kreative innspill til innganger. En dag på skrivekurs gir ny inspirasjon til formidling for UiB-forskere.
Ved hjelp av et toppstipend fra EU (ERC Starting Grant) og støtte fra Bergens forskningsstiftelse (BFS), skal forsker Nele Mekler ved Geo, videreutvikle en teknikk for å rekonstruere fortidens temperaturer, ved å bruke fossiler fra havet.
Den arktiske forskningen ved UiB har størst gjennomslag internasjonalt blandt de norske Universitetene. Universitetet er det syvende mest siterte i verden, viser en ny undersøkelse.
Det er ikke gitt at man kan eller bør overføre dagens skriftlige skoleeksamener til et heldigitalt format, fastslår en arbeidsgruppe ved MatNat. - Mye må gjøres, erkjenner prodekan for utdanning, Harald Walderhaug.
Fiskeriminister Per Sandberg fikk et godt innblikk i hvor vanskelig det er å knekke lakselusa da han besøkte Lakselussenteret ved UiB.
55 år etter romferden er Gagarin-bysten på plass ved Institutt for fysikk og teknologi. Se videoen fra åpningen.
Minst 34.000 oljejobber er borte, men oljegiganten ConocoPhillips drar til MatNat for å sikre seg gode kandidater.
Professorene Bjørn Ian Dundas og Marc Bezem skal tenke fritt i ett år ved Senter for grunnforskning ved Det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo.
Universitetet i Bergen har utnevnt Selda Ekiz til ny æresalumn. Kunngjøringen foregikk under Alumnusdagen 2016, og Selda Ekiz var tilstede da rektor Dag Rune Olsen utnevnte henne til UiBs tredje æresalumn.
Naturvitenskapelige fag kommer godt ut når EU åpner lommeboka. – Det forutsetter at man har nettverkene på plass. Hvis ikke blir det vanskelig, sier professor Gunnar Bratbak ved Institutt for biologi.