Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Sjå kva som skjuler seg i Norges mest avanserte forskingsfartøy.
Regjeringa vil satsa meir på klynger og samarbeid på tvers av havnæringane og det marine forskingsmiljøet.
Når Svetlana Sorokinas mor ringer fra Sibir og klager over sprengkulde, vet Svetlana én ting: det har sannsynligvis vært uvanlig varmt i Arktis.
Studentene satte profesjonelle fra IT-bransjen helt i skyggen da Google Hash Code 2017 gikk av stabelen torsdag. Det er første gang programmeringskonkurransen, som er åpen for alle i Europa, Midtøsten og Afrika, blir arrangert ved UiB. Konsentrasjonen i rommet er til å ta og føle på det ene øyeblikket; et vilt jubelbrus høres plutselig det neste. - Vi leder! Vi leder! ropes det. Når Hash Code... Les mer
Geofysisk institutt feirer hundre år i 2017, og fakultetet gir kunst i gåve.
Cold and sunny winter days are perfect for burning off a few hectares of heath. Yes, you read it right. Students from the University of Bergen (UiB) grasped the opportunity to join heather burning on Lygra, an island just outside Bergen, last week.
Forskarar frå Universitetet i Bergen har funne armfotingane sin urgamle forfar, og provar at skalet og busten på skjella har eit mykje eldre opphav enn ein har trudd. Resultata er publiserte i det anerkjente vitskaplege tidsskriftet PNAS.
Torsdag 16. februar arrangerte GEO sitt årlige GeoPartner seminar. Her er et knippe bilder fra dagen:
Det var med sjokk og tristhet vi mottok nyheten om at vår kollega Rune Egil Søraas brått døde natt til 8. februar i år.
2017 er full av muligheter. UiB tilbyr nye sivilingeniørstudier, lektorutdanning i historie og religion og profesjonsbaserte mediestudier. Arbeidstakere med fremtidens kompetanse utdannes i Bergen.
Computational Biology Unit er eit leiande forskingssenter innan bioinformatikk. I ei storsatsing på bioinformatikk skal dei no tilsetje fem unge forskarar.
Amund Måge er marin direktør ved UiB. Ein av dei første oppgåvene hans vert å inkludera heile universitetet i den marine satsinga.
Mens studentene i Bergen får stadig flere studieprogram som gir sivilingeniør-kompetanse, styrkes samarbeidet mellom institusjonene.
Europa opplever flere ekstremt sterke fronter med kraftig nedbør og sterk vind, viser en studie fra Bjerknessenteret.
En ny studie er blant de første som viser en økning av sterke og ekstremt sterke fronter som bringer med seg kraftig nedbør og sterk vind.
Nikolai Østgaard presenterte Noreg og Birkelandsenteret sine bidrag til romforskinga for Dei sameinte nasjonane.

Sider