Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Professor Finn Gunnar Nielsen får prisen "Recharge Floating Wind Power Player of the Year". Det er første gong prisen vert delt ut.
I mai og juni sender vi rundt ni unge klimaforskarar til skular i Hordaland.
Direktør for Norsk Polarinstitutt, dr.philos Ole Arve Misund, er utnevnt til årets æresalumn 2018 ved Universitetet i Bergen.
Når Halifax i Canada skal etablere si eiga marine klynge er det Bergen som er inspirasjonskjelda.
Bli med femåringer på isskuringsstripeskole!
Ungdom tror jobbmulighetene innenfor havbruk er gode, men er avventende til å gå inn i feltet. Det viser en fersk meningsmåling basert på svarene til ungdom mellom 15 og 20 år.
Etter fem intensive timer er den internasjonale finalen i programmering ACM-ICPC over. Laget fra UiB kan være stolte av å ha løst fire vanskelige programmeringsutfordringer, og oppnådde en meget hederlig 56. plass i den prestisjetunge konkurransen.
Valgresultater for gruppe B og D i Instituttrådet for Institutt for biovitenskap.
I en varmere verden peker mye mot at havstrømmene i Atlanterhavet og Norskehavet vil bli svakere. Ny forskning viser at mindre sjøis utenfor Grønland kan gi motsatt effekt.
For første gang på ti år har et norsk universitet klart å kvalifisere seg til finalen i verdens største programmeringskonkurranse ACM-ICPC. For å forberede seg best mulig, ble laget med studenter fra UiB derfor sendt til treningsleir i Moskva for å lære av de største forhåndsfavorittene.
Adele Mennerat sitt store vitskaplege mål er å gi verda meir kunnskap om korleis naturleg utval påverkar parasittar og korleis dei utviklar seg.