Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Bergen får en ny forskningsenhet som vil ha som mål å fremskaffe informasjon om klimaet til nytte for blant andre fiskerinæringen, landbruket og kraftprodusenter. Satsingen er gjort mulig som følge av bidrag fra Bergens forskningsstiftelse.
Et nybygg for Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet på Marineholmen kan realisere visjonen om en verdensledende marin forskningsklynge, skriver rektor Dag Rune Olsen.
Norsk Marint Universitetskonsortium (NMU) var i samtalar med European Marine Board i sitt aller første møte. No skal konsortiet jobva vidare mot å verta eit kontaktpunkt til EU.
Plasthval-sjokket førte til at åtte ganger så mange engasjerte seg i ryddeaksjoner i Hordaland. – Plasten i havet har åpnet øynene våre. Mange av forskerne har ryddet plast på fritiden, sier forsker Christoph Noever. Se video!
Du luker og luker, men trøst deg med én ting: Om ikke ugress hadde spredd seg som ugress, ville vi ikke hatt trær i dette landet.
At kræsjkurset arrangeres på solrike 18. mai virker ikke å ha noe å si på oppmøte - rundt 70 studenter har møtt opp for å jobbe med gamle eksamensoppgaver i INF101 på vitensenteret VilVite i dag.
Tore Furevik leder Bjerknessenteret for klimaforskning. Som ny klimadirektør skal han i tillegg koordinere Universitetet i Bergens samlede klimasatsing.
I sommer er forskere fra Bjerknessenteret på Grønland for å ta prøver av snø og is. Følg dem på Instagram for glimt fra forskningen.
Universitetet ønsker prosjektskisser for to stipendiatstillinger innen det strategiske satsningsområdet Globale samfunnsutfordringer.
Noreg må sikre seg betre mot dataangrep. Regjeringa gir no fleire millionar til Simula@UiB, som skal utdanne fleire kryptologar.
En ny studie viser at Middelhavsområdet er sårbart for global oppvarming på to grader. Ved 1,5 grader gir ikke modellene særlig utslag.
Nye oppdagelser rundt gener fra alger gir effektiv smertelindring for pasienter. Selskapet springer ut fra miljøer tilknyttet Universitetet i Bergen.
Småfisk har eit enormt potensiale i kampen mot å utrydde svolt. Eit tverrfagleg prosjekt ved Universitetet i Bergen og partneruniversitet i fleire land får no ti millionar kroner til eit prosjekt direkte knytt til tre av FN sine berekraftsmål.