Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Denne sommeren reiste et team med strukturgeologer og sedimentologer fra UiB og UiT - Norges Arktiske Universitet over Nord-Atlanteren for å besøke Wollaston Forland på Nordøst-Grønland. Grunnen? For å studere den strukturelle, avsetningsmessige og diagenetiske historien til et rift-basseng med dypvannsavsetninger fra juratiden.
Økt internasjonalt samarbeid og høyere faglig nivå nasjonalt. Ambisjonene er høye etter at Bergens forskningsstiftelse tilfører midler til matematikkfaget.
Studiestart er en travel tid for nye studenter, men innimellom semesterregistrering, fadderopplegg, klassemottak og informasjonsmøter var det likevel mange som tok seg tid til en båttur med nye medstudenter.
750 nye MatNat-studentar fekk ein varm velkomst i Grieghallen og på sin nye studieplass.
Lea Svendsen ble først overrasket over hvordan Stillehavet påvirker temperaturen i Arktis om vinteren. Nå er resultatene publisert i Nature Climate Change, samtidig som Stillehavet igjen er på vei inn i en ny varmeperiode.