Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Vannet som strømmer inn i Barentshavet og Polhavet er blitt varmere det siste hundreåret. Fra år til år er det likevel strømmens styrke som regulerer hvor mye varme sjøisen utsettes for.
Basile de Fleurian startar eit prosjekt som vil forstå meir om korleis isbrear flyttar seg. Kunnskapen vil gi oss betre spådommar om korleis havet stig.
Forskning på vippepunkt og på forholdet mellom klima og hav er fellesnevnere i tre nye EU-finansierte forskningsprosjekter ved Bjerknessenteret.
Moderne teknologi samler inn store datamengder vi har store problemer med å utnytte. Nå oppretter Universitetet i Bergen et nytt forskningssenter som gjennom matematikk, algoritmer og datamaskiner skaper stor samfunnsnytte.
Graham Lee er vårt nyeste medlem i subatomær-gruppen. I denne artikkelen skriver han litt om seg selv, og hva han skal arbeide med mens han er hos oss.
Regjeringen legger inn et ekstra gir i arbeidet mot EU for å sikre at fiskehelsebiologene beholder retten til å skrive ut antibiotika til syk fisk.
Klimaminister Ola Elvestuen møter forskere fra UiB, Bjerknessenteret og University of the South Pacific på FNs klimakonferanse. Sammen tar de opp interaksjonen mellom havet, klimaet og is- og snødekke. Følg med på direktesending klokken 13.15!
Hvordan tenkte Vilhelm Bjerknes da han var 20 år? Hvorfor var vitenskapsmiljøet i Bergen skeptisk til Einstein? Tidsskriftet Naturen helt tilbake til 1877 er digitalisert.
I samband med Klimatoppmøtet i Polen bed klimaforskar Tore Furevik regjeringa tenkje nytt og stort. Havvind er eit av fortrinna som kan gjere Noreg til eit nullutsleppssamfunn – og skape eit nytt industrieventyr.
God HMS-forbedring på kort tid og et stort engasjement for strandrydding. Årets HMS-pris ved fakultetet deles mellom Institutt for informatikk og Institutt for biovitenskap.
De globale karbonutslippene økte både i 2017 og 2018. Nye tall viser at årets utslipp vil bli høyere enn noensinne.