Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Professor Bodil Holst ved Institutt for fysikk og teknologi er utpekt til å lede komiteen som skal utpeke de tre neste vinnerne av Kavliprisen innen nanovitenskap.
Ny forskning viser at jordskjelv fører til avgassing og utslipp av CO2 fra grunnvann. Kanskje kan utslippene også varsle kommende skjelv.
Både Bachelor- og Masterprogram i geovitenskap scorer høyt blant UiBs programmer
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2019. Søknadsfrist 25. september.
The EPOS-Norway Annual Workshop of 2019 took place in Bergen, Wednesday 23 January to Thursday 24 January. This year's venue was the Radisson Blu Royal Hotel at Bryggen. The workshop brought together more than fifty participants: partners and external parties related to the project, as well as anyone interested in learning more about EPOS-Norway.
Masterprogrammet i informatikk går helt til topps i årets studiebarometer innen sin kategori.
iEarth og studentene Ingvild og Eline presenterte i dag prosjektet «Undervisningsfilmer – laget av og for studenter» under Læringslaben sin Labfrokost.
Ritske Huismans og Sebastian Wolf deltok på en to ukers felt tur til Andes fjellene sammen med kolleger fra Barcelona University (Prof. Josep Anton Munoz, Dr Nuria Carerra), Pau University (Prof. Jean-Paul Callot), og Total (Dr Jean-Claude Ringenbach, Dr Hugo Freije).
Studentane er godt nøgde med studiene på MatNat, i følgje Studiebarometeret for 2018. To av dei tre studieprogramma med høgast score på UiB høyrer til på MatNat.
Arbeidsgjevarar er på jakt etter nyutdanna IT-folk. Kristian Rosland fekk fire jobbtilbod før masteroppgåva var levert.
Universitetet i Bergen og DEA engasjerer anerkjent tysk professor for storsatsing på anvendt matematikk.
Det er mange dilemma rundt en rask endring av samfunnet for å nå målene i Parisavtalen. Ser opptaket av debattmøtet ekspertpanelet diskuterer store utfordringer og mulige konflikter mellom FNs bærekraftsmål.
Månedens alumn har en doktorgrad i kjemi og gir ut fagbøker på norsk. Det er likevel hans mange personlige debattinnlegg om tema som mobbing, homofili og psykisk helse som nå har gitt ham prisen årets BT-debattant.
Siden 1971 har Svalbard opplevd en oppvarming om vinteren på 7°C, viser en ny rapport. Svalbard har mistet to måneder med vinter siden 70-tallet, sier UiB-forsker.